Hanna
    Hej! Jag ska söka universitetet till VT18. Jag är för tillfället med i urvalsgrupp BI och HP. Om jag skulle välja att göra en prövning på spanska 3 som jag fick D i gymnasiet och höja till ett C, kan jag då söka i BII också? Det är betydligt lägre intagning i den gruppen på min utbildning. Jag har läst spanska 4 också men det borde väll inte spela någon roll? Kan jag försöka läsa upp spanska 3 och då hamna i BII?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Ja, Hanna!

    om du får högre betyget i någon av kurserna som du redan har från gymnasiet - då räknas ditt meritvärde om och med det nya (högre) meritvärde kommer du att prövas i BII gruppen. Du behåller din plats som sökande i BI gruppen också.

    Bästa hälsningar

    ANNA