Henrik
    Hej!

    För tillfället är jag väldigt stressad för att jag behöver skaffa mitt betyg innan sommaren och jag behöver fysik 2, kemi 2 och matte 4 för att komma in på läkarlinjen. Fast jag måste samtidigt jobba heltid då min flickvän ansöker om förlängt uppehållstillstånd och jag måste kunna sponsra det hela.

    Jag har nyligen gjort svenska 3, matte 3 och biologi 2 med högsta betyg samtidigt som jag jobbat heltid. Men det tär och jag blir väldigt trött av det hela.

    Så min fundering är i princip om jag kan ta ut en examen eller vad det kallas utan de ovan resterandd ämnena och sedan införskaffa de betygen för att få särskild behörighet även om det inte ingår i mitt betyg? För nu måste jag göra alla samtidigt på 20 veckor.

    Tack så mycket.
    • Milla : Läser du mot ett Slutbetyg eller mot Examensbevis?
    • : Jag har gamla betyg samt nya betyg
    • Anna : För grundläggande behörighet till högskolestudier måste du ta ut ett Slutbetyg eller Examensbevis. I båda de dokumenten kan gamla och nya betyg ingå. Boka tid med SYV på komvux och undersök om du får läsa mot ett Slutbetyg eller om du måste läsa mot examensbevis. Det är högre krav för att ta ut examensbetyg. "Deadline" för ett slutbetyg är 1 juli 2020; efter det måste alla läsa mot exam.bevis.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag gissar på att du läser mot ett Slutbetyg. Men det är bättre om du svarar - för att jag kan ju gissa fel. Det är stor skillnad om du vill ta ut ett SLUTBETYG eller om du läser mot Examensbevis.
    ****
    "Deadline" för att ta ut ett Slutbetyg är 1 juli 2020. Det går att ta ut ett Slutbetyg och komplettera sedan med kurser för särskild behörighet.
    Om du läser mot Examensbevis, så är det inte bråttom alls. För att examensbevis är standard och kommer att förbli det i många år framöver... så, du kommer kunna ta ut examensbevis även nästa år & även senare...
    Vänligen
    ANNA

    • : Jag förstår, jag antar att jag läser mot slutbetyg, jag behöver bara 3 kurser till för att få full naturvetenskaplig kompetens och hälften av alla betyg har ju VG eller MVG från 2012. Som jag förstår det så är ett examensbevis endast med E-A? Som sagt, huvudsaken är att jag får fullständig behörighet till läkarprogrammet då jag fått högt på högskoleprovet och kommer in på det sättet. Så då är det alltså ingen brådska? Jag kan ta ut ett komplett slutbetyg nu? Jag har nämligen 2700 poäng nu med tanke på att jag haft en massa gamla betyg från handelsprogrammet och behöver naturvetenskap nu. Så jag kan ta ett slutbetyg och sedan skaffa de resterande kurserna kemi 2, fys 2 och ma 4?
    • Julia :

      Känner du till "reell kompetens"/En annan väg in på högskoleutb.?

    • Julia : Jag kommer nu skriva ett nytt svar - på det du skriver i kommentaren,ovan.
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Henrik;

    du skriver i din kommentar: "jag antar att jag läser mot slutbetyg, jag behöver bara 3 kurser till för att få full naturvetenskaplig kompetens och hälften av alla betyg har ju VG eller MVG från 2012. Som jag förstår det så är ett examensbevis endast med E-A? Som sagt, huvudsaken är att jag får fullständig behörighet till läkarprogrammet då jag fått högt på högskoleprovet och kommer in på det sättet. Så då är det alltså ingen brådska? Jag kan ta ut ett komplett slutbetyg nu? Jag har nämligen 2700 poäng nu med tanke på att jag haft en massa gamla betyg från handelsprogrammet och behöver naturvetenskap nu. Så jag kan ta ett slutbetyg och sedan skaffa de resterande kurserna kemi 2, fys 2 och ma 4?"

    Varför skulle du eller vi anta eller gissa? Se bara vad som står överst i den planeringen du gjort med SYV på komvux - om det står PLANERING MOT ETT SLUTBETYG eller om det är Planering mot Examensbevis? I båda dokumenten kan kurserna från olika betygssystem ingå; så det antagande du gjorde är inte korrekt.
    Vidare skrivet du om att du behöver "fullständig behörighet till läkarprogrammet". Och vad är det? Jo, den kan man uppnå på Olika sätt. Särskild behörighet (Fysik2, Kemi2; Biologi 2 och Matematik 4) behöver du, under alla omständigheter, skaffa dig. Men Grundläggande behörighet som kan bekräftas med ett Slutbetyg, Examensbevis eller på annat sätt (se info om "reell kompetens"/En annan väg).

    Om du har 3-årig arbetslivserfarenhet kan du bli bedömd ha Grundläggande behörighet utan att du har ett Slutbetyg eller Examensbevis. Särskild behörighet behöver du skaffa dig, det kommer du inte ifrån.
    Om du vill börja läsa på läkarprogrammet snarast, så kanske du då i stället ska satsa på kurser för Särskild behörighet, alltså fysik2, kemi2, biologi2 och matte 4 och inte behöva tänka på "grundläggande" som du kan få genom "reell kompetens".
    ****
    Å andra sidan, om du vill få ett slutbetyg (och du fick av rektor - enligt beslut om ett Undantag som rektor beviljade för dig - möjlighet att läsa mot ett slutbetyg) då kanske är det smart att ändå ta ut ett slutbetyg innan "deadline" 1 juli 2020 (och komplettera för särskild behörighet senare). Detta pga Slutbetyg (eller exam.bevis) tar man "för livet", alltså bara en gång och då har man "fullständig gymnasiekompetens" sedan, för alltid... detta, oavsett om man läser ngn eftergymnasial utbildning sen, eller inte.
    Resultat av Högskoleprovet gäller under en begränsad tid (som det är nu, så är det 5 år). Kommer du inte in på din högskoleutb. innan ditt resultat på HP har gått ut, kanske du behöver sedan konkurrara i betygsgruppen och då behöver du högt Meritvärde.

    Ang. "fått högt på högskoleprovet och kommer in på det" så kan det tyvärr inte garanteras. Antal platser i HP-urvalet är begränsat; om många söker med högsta möjliga HP-resultat, som är 2.0 så kan en situation uppstå att platserna inte räcker och då tittar man på betygen och/eller tar till "lottning": vid ansökan till en högskoleutb. på www.antagning.se får man slumpmässigt ett nummer som sedan, om lottning tas i bruk, kommer avgöra om man får plats på utbildningen eller inte.

    Sammanfattning:
    det finns fördelar i att ta ut ett Slutbetyg (om du har eller kan få ett "undantags-beslut från rektor på komvux"), för att det krävs mer för att kunna ta ut Examensbevis.
    Å andra sidan, kan du kanske komma in på läkarprogrammet utan slutbetyg eller exam.bevis - på "reell kompetens"/en annan väg.
    Godkända betyg i kurser som krävs för Särskild behörighet måste du, under alla omständigheter, ha.