Roland

    Hej jag har precis tagit gymnasieexamen mot samhälvetenskapliga ämen på komvux. Tidigare på gymnasiet fick jag läsa Mattematik 1a och 2a. Min fråga är: Är det möjligt för mig att gå in i Ekonomieprogrammet med Matte(A) eller måste jag läsa om mattekurserna från början för att bli behörig, med tanke på att det krävs ha ett godkänt betyg på matte 3b/c.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Roland,
    du kan läsa matematik 3b (eller 3c) om du har godkänt betyg i matematik 2a.
    Matematik 3b rekommenderas i första hand i ditt fall - då b-spår i matte är mer inriktat mot just Ekonomi (och c-spår - mot Naturvetenskap).

    Du behöver inte läsa om matte 1 och 2. Men om du får möjlighet, så ta kanske den "i akt" och läsa matte 2b innan du läser 3b. Men, som sagt, formellt sett, är det OK att läsa matte 3b efter 2a.
    På nivå 3 finns 2 kurser 3b och 3c.
    a-spår tar slut med 2a, alltså inom a-spåret finns det matte 1a och 2a och inga fler kurser.

    Vänligen
    Julia