Dima

    Hej! Jag går tvåan på gymnasiet just nu (Naturprogrammet). Jag vill bli läkare och därför vet jag att jag behöver ha höga betyg. Jag har A i många ämnen men det finns ett ämne som jag inte kan och detta är Idrott. Jag frågade läraren och han sa att förmodligen kommer jag att få E-D och det kommer att sänka mig mycket. Mina frågor nu är: Kan jag läsa ett extra ämne som är också 100 poäng och i fall jag får ett högt betyg i det ersätta idrott? I fall kan jag inte byta ut idrott kan jag läsa ett ämne till så att jag har 2600 poäng och då höjs jag eller är 2500 max poäng? Jag tänker läsa Webbutveckling som en utökad kurs  så i fall får jag A i den ska den höja mig eller ska den inte även räknas?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Idrott och hälsa 1 är en obligatorisk kurs och betyg i den måste tvunget ingå i exambevis från gymnasiet men i exambevis från komvux får inte den kursen ingå.:(

    Webbutveckling som U-kurs kommer inte räknas in, över huvudet taget. Det är endast om U-kurs krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng som den räknas in ...