Amanda
    Hej!
    Jag har funderingar på att studera för att bli inköpare/upphandlare. Har tittat på lite olika utbildningar bla http://www.tucsweden.se/yrkeshogskola/vara-utbildningar/offentlig-upphandlareinkopare/

    Men saken är den att jag jobbar heltid och vill försöka fortsätta göra det för att tjäna pengar. Undrar om man kan läsa fristående kurser på distans för att få jobb som inköpare? Vilka kurser behöver man för att få titeln "inköpare"?
    Hermods har kurser på distans ex inköp 1 & 2, administration, företagsekonomi etc. Är det ett bra alternativ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! Yrkeshögskola ger utbildningar på Eftergymnasial nivå som innehåller mycket praktik och ger bra resultat vad det gäller att de studerande får jobb. Yh till inköpare >> är alla på heltid på ca två år.

    Kan du ta tjänstledagt för studier och jobba extra vid sidan av studier?

    Kurser på Hermods är på gymnasial nivå. Någon titel "inköpare" finns inte, utan det är arbetsgivare som bestämmer vem hen vill anställa som inköpare.

    Studie- och yrkesvägledare

    Utb till upphandlare är också på två år heltid, men det finns några som är på distans, se lista med utb.presentationerna Här >>

    • : Har koll på yrkeshögskoleutbildningarna men undrar om en annan väg att gå kan vara att läsa kurser på distans vid sidan om mitt arbete då jag inte vill sluta jobba. Kan jag isåfall läsa in olika ekonomikurser och de som krävs på komvux(hermods) eller bör jag söka kurser på högskola?
    • : För om jag söker YH så är takten på 100% vilket jag inte klarar samtidigt som jag arbetar
    • Mikael : Eftersom det är 100procent arbetsgivare som bestämmer vem hen vill anställa som inköpare, är det omöjligt att svara på hur det är bäst för dig att gå tillväga... Du kan söka kurser på gymnasial nivå eller på högskolenivå. Komvux kommer troligtvis inte ge dig utb.plats då du redan har gymnasiekompetens ... Jag tror därför att kurser på högskolenivå är bättre för dig att söka, då de är även "värd mer" -de är ju på högre nivå.