Sandra
    Hej!
    Jag tog förra året studenten från IB-programmet och skulle nu vilja söka till universitetet till våren 2019. Dock vill jag söka till program som kräver Fysik 1a/2, vilket jag inte har läst på gymnasiet då jag valde att läsa biologi och kemi istället (man kan ju bara läsa två naturämnen på IB). Jag behöver alltså läsa upp dessa kurser, och skulle önska att göra det på distans, men vuxenutbildningen i min hemkommun erbjuder inte kurser i fysik. Jag har hört av mig till några av de kommuner som ligger i närheten, och de erbjuder kurser i fysik, men inte på distans. Dessutom finns det ändå inte möjlighet för mig att läsa både Fysik 1a och Fysik 2 i min "grannkommun" genom att ta lektioner, då de endast erbjuder Fysik 1a under hösten. Jag undrar alltså om jag skulle kunna få några tips på hur jag ska göra och vart jag ska vända mig för att kunna få läsa båda dessa kurser i fysik under hösten? Eller om det kanske finns möjlighet att på något sätt börja studera fysiken redan nu under sommaren?

    Tack på förhand!
    Med vänlig hälsning,
    Sandra

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Sandra!
    du behöver skaffa dig godkänt betyg i fysik2. Betyg i fysik 1a behöver du inte ha... det räcker om du får godkänt betyg i fysik2. Men det är givetvis bra om du läser fysik1a först - för att det är mycket svårt att klara godkänt betyg i fysik2 om man inte har tillräckliga förkunskaper.

    Följande sätt att skaffa sig godkänt betyg eller omdöme från en folkhögskola - finns:

    1. folkhögskolestudier - www.folkhogskola.nu - för att få OMDÖME om särskild behörighet i fysik 2;

    2. självstudier och leta var man kan göra Prövning (du behöver inte göra prövning i fysik1a, utan kan direkt anmäla dig till prövning i fysik2);

    3. naturvetenskapligt/tekniskt basår eller bastermin - kan finnas på högskolenivå med olika innehåll men oftast läser man även kemi och biologi och matematik också på basår (på ett läsår);

    4. Komvux
    Det är komvux i den kommunen där du är folkbokförd som får statsbidrag för att ge dig undervisning. Därför kommer komvux i andra kommuner, om du gör ansökan där, skicka "interkommunal förfrågan" om ersättning och det är helt frivilligt för din kommun att betala - de kan svara Nej, vi har inte pengar att betala; Just med Fysiken är en "svårighet" med distansstudier - att det ingår laborationer. så, även om kursen är på distans - kan man behöva åka till skolan ändå för att göra laborationer.
    Svårt att hitta var koncentrationsstudier i fysik skulle erbjudas... och dessutom på distans... längd på kurserna är Fysik1a - på heltid läser man den kursen på 7.5 veckor... och sedan Fysik 2 - på heltid läser man den kursen på 5 veckor; sammanlagt blir det 12,5 veckors studier på heltid.
    Jag vet att det i några kommuner har beslutats om att sluta erbjuda fysik 2 på distans /pga laborationerna + pga för få elever klarade få godkända betyg i den kursen/. Fysik 2 anses vara rätt så svår kurs att läsa i "koncentrations-form", dvs endast den kurs på heltid... det ger ofta bättre resultat att erbjuda läsa fysik på deltid, t.ex på heltid. Läsa fysik 1a och fysik 2 på halvtid skulle ta 25 veckor, sammanlagt.
    Du kan kanske börja med att fråga på komvux i din kommun - om de i princip skulle svara Ja om du hittar var du kan läsa fysik på komvux i en annan kommun i den studieformen som du önskar läsa inom. Om de svarar Ja - det är i så fall lönt att leta... i annat fall är det inte det, för att det är, som sagt komvux i din "hemkommun" (där du är folkbokförd) som får pengar för att ge dig undervisning. Ofta svarar komvux att pga kurser finns i "egen regi" så ska man läsa i den egna kommunen, även om studieformen ej passar.

    Ännu en fundering - kan du vända dig till din gamla IB-skola och fråga om de skulle kunna "i efterhand" ge dig möjlighet att läsa fysik på den egna skolan? Det är ganska långsökt, men kanske kan de i alla fall ge några tips på hur situationen kan lösas... de kanske hade liknande förfrågningar från f d elever förut och hittade ngt. sätt att hjälpa dem.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    :)

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra, vi fick nu svar från folkhögskolornas infotjänst; var god läs nedan:

    Hej, Tyvärr erbjuds inte Fysik 1a och 2 som enstaka kurser på folkhögskola.
    Det finns dock Allmän kurs med naturvetenskapligt kompletteringsår:
    https://www.folkhogskola.nu/sok-kurser/halsa--miljo--natur/naturvetenskap/naturvetenskaplig-komplettering/

    Men inga kurser är på distans.
    Jag gissar att det inte finns så många fysikkurser utan träffar med tanke på laboratoriemomenten.

    Studie- och yrkesvägledare