Shahed
    Hej!
    Jag går i årskurs 2 på naturvetenskapsprogrammet. Jag läser nu kursen idrott och hälsa men jag tror att jag inte kommer att få så högt betyg som jag vill, vilket kommer att sänka mitt snitt. Kan jag läsa kursen idrott och hälsa men samtidigt dra bort den från snittbetyget( jag kommer att läsa ett ökat program på 2800)? Jag tänkte byta kursen idrott och hälsa mot moderna språk i snittbetyget.
    Hälsningar
    Shahed

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Shahed,

    gymnasiekurs Idrott och hälsa 1 är en Obligatorisk kurs på alla nationella svenska gymnasieprogram. Andra kurser i idrott är inte obligatoriska.

    Om din fråga handlar om just "Idrott och hälsa 1" - då måste det betyget räknas in i "snittet" i ditt examensbevis från gymnasiet; och man kan ej byta bort den kursen.

    Detta trots att du kommer att ha 300 poäng U-kurser, utökade. Idrott och hälsa 1 får ej vara U-kurs. Det måste vara en vanlig kurs, inom programmets 2500 poäng.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte