Anna
    Hej syv! Jag hittade ett kandidatprogram i japanska (grundläggande) i lund och jag undrar om jag kan läsa den trots att jag har inga kunskaper i japanska?
    Jag vill verkligen lära mig japanska eller kanske även kinesiska. Dessutom jag undrar om det finns bra arbetsmarknad för dom som kan dessa språk i Sverige? Jag vet att restauranger behöver servitörer eller kock som kan prata japanska. Men jobba som servitör efter man har studerat japanska på universitet under 3 år låter lite orimligt... Vilka andra jobb kan man syfta på ifall man vill studera asiatiska språk?
    Tack förhand!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Anna,

    om du i din fråga syftar till Kandidatprogrammet i japanska på Lunds universitet, så står det inget där om att ha tidigare läst japanska; det står att det krävs "Grundläggande behörighet"; så det verkar som att det är OK att inte kunna japanska alls, utan vara nybörjare.
    Angående vad man kan jobba med efter det programmet, så kan man komplettera med en annan högskoleutbildning, t.ex. inom teknik och/eller ekonomi - eller så kan man t.ex satsa på att bli språklärare (lärare i japanska), tolk, översättare, guide eller turistinformatör bland annat för turister från Japan eller reseproducent eller utrikeskorrespondent.