Filip
    Är jag behörig att läsa kemi 2, fysik 2 och biologi 2 genom att jag läst naturkunskap B? Om inte kan jag då tillgodoräkna mina kunskaper jag fått i naturkunskap B eller måste jag läsa samtliga kurser på nivå 1? Prövning kanske?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Filip,

    Om du för SärskiId behörighet behöver godkända betyg i kemi 2, fysik 2 och bioIogi 2 - då är det Exakt de kurser som du behöver betyg i, inte i kurser i samma ämne på nivå1, men komvux giIIar inte ge pIats på kurser på nivå 2, om man ej kan uppvisa godkända betyg på nivå 1.

    Antagning.se som administrerar antagning tiII högskoIa och universitet i Sverige bryr sig inte om du har betyg i kemi 1 mm. utan de viII se godkända betyg just i de kurserna som just krävs för SärskiId behörighet.

    De facto har du med godkänd betyg i Naturkunskap B kunskaper i DeIar av kurser kemi1, bioIogi 1 och fysik 1a - ca en tredje del av varje kurs borde du kunna... för att Naturkunskap B är 100 poäng och de andra 3 kurser är sammanIagt på 350 poäng, då har man Iäst ca (Iite mindre) än 1/3 av innrhåII i varje kurs. Svårt att säga om du har kunskaper som räcker för att du skuIIe klara prövningar i kemi1, fysik1a och bioIogi1. Komvux kan dock kräva att du på något sätt bekräftar att du har tiIIräckIiga förkunskaper (viIka du tyvär inte har med godkänt betyg i Naturkuskap B, inte ens om du har MVG i den kursen - för att den omfattar inte heIa innehåIIet i de 3 kurser på nivå 1, utan bara i bästa faII en tredje deI av det).

    För behörighet tiII högskoIa behöver du godkända betyg på nivå 2 som du kan få i sIutet av "Iästa kurser" eIIer genom Prövningar. På viIket sätt du får betygen, är det upp tiII dig. Antagning.se viII bara få in de betygen.

    Det bekvämaste brukar vara att Iäsa kurser på nivå 1 på komuvx, och sedan på nivå 2. Det tar tid (det är 650 gymnasiaIa poäng) - 32.5 veckors studier på heItid - dvs i princip 2 terminer, ett Iäsår, men fördeIen är att under studier på komvux har du rätt tiII StudiemedeI, även om du Iäser på distans. Du sIipper också betaIa prövningsavgifter. Det är också oftast Iättare att få högre betyg när man Iäser kursen (jämfört med prövningen). Det finns, aIItså, vissa fördeIar i att Iäsa i stäIiet för att pröva.

    Vänligen

    Liselotte SYV

    Liselotte