Hanna
    Hej
    Kan jag läsa en helt ny kurs via komvux (som jag ej läst på gymnasiet) för att ersätta en annan kurs med ev och förhoppningsvis högre betyg ?
    • : Har du examensbevis eller har du Slutbetyg? eller någon annan typ av dokument från gymnasiet?
    • : Jag gick ut 2015, så det är det väl examensbevis som gäller. Jag är intresssad av kursen etik o människans livsvillkor om man ens får
    • Anna : Om du har examensbevis kan du inte ta bort någon kurs från examensbeviset. tyvärr.
    • : Så med andra ord så är enda alternativet att göra prövning på de kurser jag redan har läst ?
    • Anna : Jag har skrivit ett svar, se nedan.
    • Anna : Ännu ett alternativ är Högskoleprovet.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,
    jag råder dig se Noga på det dokumentet som du fick när du slutade på gymnasiet; det är stor skillnad på Examensbevis och Studiebevis.
    Om du har examensbevis, kan du inte ta bort någon kurs från det.
    Om du har studiebevis - då kan du läsa nya kurser på komvux, "glömma" en del "gamla" kurser och ta Examensbevis från komvux.
    *****
    Om du har Examensbevis från ett Yrkesprogram, kanske du kan ta ut ett nytt examensbevis från komvux - i ett annat yrkesprogram eller i ett högskoleförbredande program.
    Men om du har examensbevis från ett Högskoleförberedande program, då kan du inte ta ut ett nytt högskoleförberedande exambevis, men du kan ta ut exambevis från ett yrkesprogram i så fall och det nya examensbeviset kan nya kurser ingå.
    *****
    Det är - alltså - rätt krångliga regler.
    Det bästa du kan göra är att du tar dina betyg till sYV på komvux.
    Om du ansköker om komvux-kurser, kan du mycket väl komma in och få läsa, men sedan är det möjligt att de nya betygen kan på intet sätt påverka ditt meritvärde. Du får kunskap, men ej högre meritvärde... det är ofta det blir så, när folk tror att nya kurser kan ersätta gamla kurser... men så visar det sig sen att det inte går.
    Vänligen
    ANNA

    • : Jaha okej. Jag har läst högskoleförberedande program o jag har examensbevis. Då gör jag istället prövningar o försöker höja betygen på det sättet.
    • Anna : OK, bra. Lycka till!