Ida
    Hej, jag undrar om jag kan läsa kurser efter jag tagit ut min högskoleförberedande examen. (Jag tog ut den på komvux)

    Jag var ivrig och tog ut min examen även fast jag har två F, men nu ångrar jag mig och undrar om jag kan läsa kurser och ersätta dom med F:en?

    Jag undrar också om jag får meritpoäng om jag läser engelska 7, även fast jag tagit ut examen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Om du inte redan har 2,5 i meritpoäng som är max, kommer du få meritpoäng för eng 7.

    Du får Söka till komvux, men om du blir antagen eller inte, kan ingen annan svara än komvux i din kommun. I dokumentet Examensbevis kommer inget att ändras men betygen i samma eller i motsvarande kurser som är högre, kommer räknas in i stället för de lägre betygen, och på så sätt höja ditt meritvärde.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Betyder det att jag inte kommer att kunna ersätta F:en?
    • Milla : Du kan ”ersätta F:n” genom att få högre betyg i samma eller i motsvarande kurser; då kommer de nya/högre betygen räknas in i ditt meritvärde - fast i självaste Examensbeviset kommer F betygen finnas kvar .