Moa
    Nu är det såhär, jag går andra året på restaurang utbildningen på gymnasiet, och ångrar mig. Jag saknar plugget och är oerhört intellektuellt nyfiken- fråga inte varför jag går RL men det blev så. Jag gick ut högstadiet med 315 i meritpoäng och hade haft chansen att komma in på vilket gymnasie som helst, men valde ändå restaurang.
    Efter studenten vill jag läsa vidare, historia, teologi och religion har alltid intresserat mig och jag vill verkligen fortsätta läsa de ämnena. Problemet är att jag bara har möjligheten att läsa historia och samhällskunskap 1a1 men jag behöver läsa 1b1 för att kunna läsa historia på universitetet (as far as I know). Finns det något jag kan göra för att läsa dem på en gång istället för att vänta på att läsa komvux när jag tagit studenten? Jag känner mig som motsatsen av skoltrött- jag vill läsa men kan inte för linjen jag valt inte erbjuder kurserna! Finns det en lösning? Tack i förväg.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Moa,
    som elev på ett Yrkesprogram har du rätt att läsa kurserna för GRUNDLÄGGANDE behörighet (vilket du säker själv redan vet om) och det är svenska 2,3 och engelska 6. Kurser för Särskild behörighet har man Inte (tyvärr) rätt att läsa - alltså Kan de erbjudas "i mån av möjlighet" men om din gymnasieskola svarar till dig att de ej kan ge dig den möjligheten, då är det inte så mycket du kan göra... Du kan testa fråga om det i sommarskolan kommer erbjudas läsa Historia (då det är så här att sommarskola kanske finns för elever på din gymnasieskola - eller kanske tyvärr inte.... sedan, Om sommarskola finns, då är det i första hand svenska, eng och matte som erbjuds och kanske endast för elever som fick F i de kurserna på nivå 1 och kan därför inte uppfylla kraven för exam.bevis... att historia skulle erbjudas på en sommarskola är ovanligt; men fråga på din gymnasieskola och även på utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd).
    Det är allmänt inte förbjudet för rektor att försöka på ngt. sätt "fixa" så att du ska få läsa historia 1a2 (det är en liten kurs som tillsammans med his 1a1 ger samma behörighet som his 1b). T.ex skulle du kunna bedriva självstudier och rektor kan besluta om att historieläraren erbjuder dig möjlighet att göra prövning i Historia 1a2. Det är inte din rättighet att kräva det, men du kan fråga om det...
    Sedan förekommer det (med rätt så sällan) att gymnasieskolorna köper kurser på andra skolor; det är inte heller din rättighet, tyvärr och så finns det även praktiska hinder: om du skulle behöva åka till en annan skola till historielektionerna, när du har andra lektioner som är obligatoriska för dig på ditt program...?

    Sammanfattning:
    att läsa mer historia än det som ingår i ditt program är tyvärr Inte din rättighet.
    Det är tyvärr mycket möjligt att du ska behöva komplettera efter gymnasiet.
    De frågor/förslag som du kan ställa till rektor på din skola är:
    - kommer historia erbjudas på en sommarskola och kan du i så fall läsa his 1a2 där?
    - får du göra prövning i historia 1a2?
    - kan din skola köpa his 1a2 för dig på en annan skola?

    vänligen
    ANNA