Erika

    Hej jag vill läsa en utbildning (tandläkare) och jag saknar kemi 2 och matte 4. Hur gör man? Jag vet att man kan läsa på komvux men det är svårt att bli antagen där. Är det kört för mig? Det är endast 2 kurser som saknas. :( vilka andra alternativ har jag förutom komvux?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Förutom komvux kan du söka till folkhögskolor och naturvetenskapliga basår på högskolenivå eller skaffa kunskaper på egen hand och betyg - genom prövningar.

    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Erika,
    om du inte redan har godkända betyg i de kurser du behöver för Behörighet till högre utbildning, t.ex i kemi2 och matte4, då borde du ha en rimlig chans att få plats på komvux; kanske inte på första försöket som du söker läsa på komvux, men i alla fall inom snar framtid; sök och och vi hoppas på det bästa: och Håller tummarna hårt!

    Inom matematiken kan du börja redan nu, direkt, med början med idag, repetera - med hjälp av www.matteboken.se där alla kurser i matte på grundskole- och gymnasial nivå är upplagda för självstudier och om man man skaffar sig kunskaperna (på egen hand) är det mycket lättare att sedan få högre betyg; och kommer du inte in på kurserna på komvux så kanske du kan få betyg genom prövningar.

    Lycka till!
    ANNA