Rebecca
    Hej, jag är en elev som nu går ut trean på naturvetenskapsprogrammet. Jag har tidigare under året varit väldigt stressad och haft mycket ångest över skolan, vilket har lett till att jag halkat efter i många kurser.
    Jag är mån om mina betyg, men ser självklart problematiken. Min förhoppning är om jag kan lägga en kurs åt sidan och läsa in denna på sommarskola, efter studenten. På så sätt hade jag kunnat koncentrera mig på de andra kurserna och nå mina betygsmål.
    Min fråga är alltså om jag kan läsa matte 5 efter gymnasiet, gärna under sommaren?

    Dessutom undrar jag hur antagningen till universitetet kommer gå till, hamnar jag i en annan ansökningsgrupp med upplästa betyg?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Rebecca!

    Tråkigt att du har tidigare under året varit väldigt stressad och haft mycket ångest över skolan och har halkat efter i några kurser. Det är bra att du är mån om dina betyg och söker lösning på situationen som har uppstått.

    Någon sommarskola efter gymnasiet känner vi inte till. Du får gärna berätta för oss om den sommarskolan.

    Det som finns är - att söka till komvux. Om sommarkurser finns i komvux i just din kommun, får man se på kommunens hemsida.

    Om du "tar studenten" utan att uppnå kraven för Examensbevis, får du Studiebevis.

    På komvux efter gymnasiet kan du läsa upp någon eller några kurser (det som fattas) och ta Examensbevis från komvux i så fall.

    Om du får Examensbevis på gymnasiet är det en annan situation. Med examensbeviset är du behörig att söka tll högskola och till yrkeshögskola. Om du sedan behöver läsa någon kurs för behörighet eller för att få meritpoäng eller om du höjer betyg i någon kurs, prövas du med de kompletterande betygen - i BII gruppen, men om du även utan kompletteringar är behörig till den sökta utbildningen, prövas du i BIex och BI grupper (utan atthänsyn tas till kompletteringar). Du prövas, alltså, i flera olika betygsgrupper.

    Matematik 5 krävs sällan för behörighet till en högskoleutbildning (finns några tekniska program t.ex på Chalmers i Göteborg där den krävs). Om du får F i den kursen men för övrigt har godkända betyg, uppfyller du kraven för gymnasieexamen och kommer att få Examensbevis. Du blir med det behörig att söka till eftergymnasiala utbildningar.

    Om du senare läser upp Matte 5 på komvux eller gör prövning i den kursen och får högre betyg, kommer ingenting att ändras i självaste dokumentet "Examensbevis" men genom att bifoga ett nytt (högre) betyg till Examensbeviset, kommer det högre betyget räknas in i ditt jämförelsetal i stället för F.

    Jag hoppas jag förklarade på ett begripligt sätt & svarade på din fråga. Återkom annars - så ska jag göra ett nytt försök att förklara bättre.

    Vänligen

    Liselotte Syv

    Liselotte