Rebecka
    Hej!
    Jag går i trean och har matte 4 NP i morgon men är 90 % säker på att jag kommer på F och därmed F i hela kursen. Nästa vecka börjar matte 5 som jag har valt som kurs. Jag undrar, kan jag läsa matte 5 fastän jag inte har godkänt i matte 4? kan jag påbörja matte 5 kursen och senare i trean göra prövning på matte 4? Jag går det naturvetenskapliga programmet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Rebecka!
    Vi får hoppas att du får godkänt betyg i Matte 4, men om du trots förmodan får F, så får du fortsätta i matte och läsa Matte5. Det är för att du har rätt att läsa på heltid för att bl a inte bli av med Studiebidraget från CSN.
    Om du vill byta ut Matte 5 mot en annan kurs, och om den möjligheten finns på din skola, kanske du bör göra det - för att risken är övervägande stor att du inte får godkänt betyg i Matte 5 och då har du fler F i ditt Examensbevis än "nödvändigt".
    Bäst är det givetvis att inte ha F betyg över huvudet taget, men om detta inta kan undvikas, så måste man försöka ha så få F som möjligt. I fall du får F i Matte 4, tror inte jag det är möjligt att få E i Matte 5 för att det är en svårare kurs och i matte bygger kurserna ganska direkt "på varandra".
    Även om du nu får E i Matte 4, vilket vi hoppas på, så kanske det inte är bäst för dig att läsa Matte 5 och riskera få F.
    Så - om möjlighet finns att byta ut Matte 5 mot en annan kurs, skulle jag råda dig göra det.

    Man kan, givetvis, tänka tvärtom också: om du läser mer matte blir du bättre på det ämnet och då kanske har bättre chans att klara tenta av (prövning) i Matte 4 längre fram.
    Ang. Prövning - din skola har rätt att ta ut en avgift som för närvarande är på maximalt 500 kr.
    Du har tyvärr inte rätt att bestämma tidpunkt för prövningen, utan skola bestämmer NÄR (datum) du får göra prövning.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig & jag håller tummarna för dig! Hör av dig och berätta hur det gick med betyg i Matte4.
    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA