Privat
    Hej!
    Jag går 3:e året i naturprogrammet och har F i flera ämnen pga privata skäl och därmed kunde jag inte fokusera på mina studier. Jag varken kan eller hinner göra prövning i något änne denna termin och hade tänkt att ta tag i mina studier efter studenten genom komvux. Jag har läst att man kan max läsa upp till 400 poäng per termin och jag behöver totalt läsa 850 poäng för att komma in på min drömutbildning. Jag vill studera klart mina kurser under två terminer men problemet är att jag behöver ha 50 poäng extra mer än de tillåtna 800 poängen på två terminer, hur gör jag då? Sen undrar jag om man kan få meritpoäng som på gymnasiet från vissa kurser. Om man läser en kurs på komvux behöver man fortfarande göra prövningen som kostar 500kr för att bli bedömd eller blir man bedömd utifrån en annan prövning eller något slags slutprov? Och är det möjligt att läsa upp 850 poäng på två terminer och få bra betyg?
    Tacksam för svar
    Mvh

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    på komvux brukar man kunna läsa 850 poäng på 2 terminer (detta för att vårtermin på komvux brukar vara längre 22 v. i stället för 20 v. och då hinner man med 440 poäng under vårterminen; då blir det endast 10 poäng "över" och det brukar komvux tycka att det är OK).

    Prövningar behöver man inte göra i samma kurser som man läser. Prövning gör man i stället för att läsa en kurs.
    Ang. få "bra betyg" så är tanken att man får de betyg som man förtjänar - alltså, enligt de kunskaper som man uppvisar i slutet av kursen, när betyget sätts.

    Vänligen
    Julia syv