zahra
    Hej!
    Jag ska göra en prövning i mitt modersmål Arabiska som modernt språk alltså , Arabiska 3 och 4. Jag har inte pluggat moderna språk 1 och 2 utan jag har valt att byta ut arabiska modersmål som individuellt val istället för att välja något annat modernt språk.
    Får jag i det här fallet göra en prövning i arabiska 3 och 4 direkt och få betyg i dessa eller måste jag först läsa kurs 1 och 2 ?
    Dessutom var min rektor osäker på om jag kunde göra en prövning på både kurserna samtidigt eller om jag ska vänta med kurs 4 till nästa termin?

    om jag måste läsa kurs 1 och 2 som modernt språk kan jag i så fall tenta av dem direkt eller läsa en kurs varje termin?

    Tack

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Zahra!

    det finns inga krav på att ha betyg i Arabiska 1 och 2 för att kunna Iäsa eIIer göra prövningar i Arabiska 3 och 4.

    Prövning har du rätt att göra om kursen är inskriven i din StudiepIan och om du inte kan deIta i Undervisningen i den kursen. Din skoIa har rätt att ta ut prövningsavgift på 500 kr per kurs. Det är fördeIaktigare för dig att Iäsa kurser, och inte endast göra prövning. Detta pga fIera saker:

    1. om du Iäser kurser, behöver du inte betaIa för prövningar *( 2 provningar kostar 500kr x 2 = 1000 kr) - fast din skoIa kan också befria från prövningsavgiften...

    2. det är ofta Iättare att få högre betyg, om man Iäser kurser... om man Iäser, Iär man sig mer och gör fIera mindre prov... och om man gör prövning - gör man två stora prov (skriftIigt och muntIigt prov) och får betyg på det man kan, kunskaper innan prövning skaffar man sig på egen hand.

    Ang. tidpunkt för prövning/prövningar - är det upp tiII din skoIa. Rektor får besIuta att du gör en prövning nu och nästa prövning - nästa vecka ... eIIer om ett år... du får Önska tidpunkt, men det är din skoIa (rektor) som besIutar när prövningar ska göras.

    För dig är det viktigt att du får betyg innan du tar ditt examensbevis, så att betyg i Arabiska 3 och 4 kan ingå i ditt examensbevis. Det kan vara bättre för att dig försöka Iära dig så mycket som möjIigt innan du gör prövningar - för att få så högt betyg som möjIigt. Men det är, som sagt, upp tiII rektor att bestämma när du ska göra prövningar. Oftast beror tidpunkt för prövning på Iärarens "arbets-fördeIning"... dvs när Iäraren har tid för prövningar.

    Jag hoppas mitt svar bIir tiII hjäIp.

    Bästa häIsningar och Iycka tiII med prövningar och med dina studier!

    ANNA

    • : Tack så jätte mycket för svaret :)
    • : Hej Zahra Roland heter jag och jag bor i Stockholm. Jag också håller på att läsa arabiska som moderna språk dvs arabiska 3 och 4 men det verkar som att det finns inga skolor som erbjuder dessa kurser. Jag skulle vara väldigt tacksam om du kunde ge mig namnet på skolan som erbjuder arabiska 3 och 4 som moderna språk.
    • Julia : Hur gammal är du? Om du är över 20 år, då läser man på komvux. Om du är gymnasieelev, kan du bara läsa på din egna gymnasieskolan, tyvärr... det är alltså strikta regler var man får läsa. Och det är också ofta folkbokföringsadress som "styr". På komvux läser man i den kommunen där man är skriven/folkbokförd, då en annan kommun får ej statsbidrag och de har inte råd att erbjuda undervisning gratis. Du måste berätta mer om dig - din ålder; var du läser idag (om du läser någonstans) samt i vilken kommun du är skriven/folkbokförd. Jag kan inte lova att vi kommer att hitta var du kan läsa arabiska 3 och 4. Det är nu så att många vill läsa eller göra prövningar i de kurserna, mest för att få meritpoäng, och lärarkapacitet räcker ej. Obehöriga lärare får ej sätta betyg. Behöriga lärare är "överhopade" med jobb... tyvärr. :( Jag är jätteledsen att behöva skriva det här, men så ser det ut.