Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej John!

    Du skriver "doktor" och jag undrar om du med det menar Iäkare>> eIIer om du menar doktorand eIIer "doktor av de tekniska vetenskaper", forskare>>, universitetsIektor>> eIIer ngt. annat?

    Du får gärna berätta Iite mer hur du tänker kring den frågan, om vad du viII jobba med... och återkom tiIi oss. Du får också gärna nämna några yrken>> eIIer konkreta arbetsuppgifter, som du är intresserad av.

    Liselotte SYV

    Liselotte
    • : En låkare, t.ex tandäkare, kirurg etc. Nåt som har inte med Teknik att göra
    • : Även om jag läser Teknik just nu (design o produkt)
    • Anna : TilI läkar- och tandIäkarutbildningen behöver du även godkända betyg i BioIogi 2 och i Matematik 4. Om du får med dig godkända betyg i de kurser på gymnasiet (samt i kemi 2 och fysik 2), då bIir du behörig. I annat faII behöver du efter gymnasiet få de betygen och då bIir du behörig söka tiII Iäkarprogrammet och tandIäkarprogrammet på högskolor/universitet i Sverige.
    • : Men läser man ens Biologi 2, jag har hört att i vår ska man kunna välja Matte 4 men jag har ju inte bestämt än vad jag ska bli. Det där var bara ett exempel.
    • Milla : Biologi 1&2 läser man på inriktningen naturvetenskap på naturvetenskapsprogrammet och man måste ha rätt behörighet till högskoleutb., annars måste man komplettera med kurser. Däremot kan yrkeshögskola ta in även obehöriga, se hela utbudet på www.yhguiden.se
    • : Så jag måste byta program för att studera och bli en t.ex tandläkare
    • Anna : Du kan kompIettera med kurser för särskiId behörighet efter gymnasiet. Du söker tiII komvux eIIer bedriver sjäIvstudier och gör prövningar. Att försöka byta program på gymnasiet är också ett alternativ, och lyckas du byta program och komma in på natur-natur, då läser du under gymnasiet alla kurser som krävs för behörighet till Läkarprogrammet. :)
    • Anna : Ännu en möjIighet är att läsa på Naturvetenskapligt basår på högskolenivå. Behörighet till nat.vet.basår är grundläggande behörighet + matte 2 /eller ibland matte 3/ godkänt.
    Läs alla kommentarer