Murat

    Hej hade en snabb fråga! Kan jag läsa hur många och vilka kurser jag vill på komvux för att höja betyget jag hade från gymnasiet? Eller får jag bara läsa upp kurser som finns på gymnasiet? Jag menar får jag t.ex ta ”film och tv-kunskap” eller ”kultur och idéhistoria ” kurserna om jag bara vill höja mitt betyg så jag i framtiden kan komma in i universitet. HP finns vet jag, men vill var säker om detta går då kan jag plugga distans och läsa upp massa olika slumpmässiga kurser bara.

    • : För att förtydliga så tog jag examen i gymnasiet. Har även läst upp matte2b så jag söker till universitet med grupp BII (kompletterande) och har nu alla behörigheter som krävs
    • Julia : Du fick svar från Liselotte som är helt rätt. Jag skulle ge samma svar. Du kan läsa kurser på komvux men de betygen kommer ej påverka; i så fall läser du för att få kunskap och även möjlighet att få högre resultat på högskoleprovet (alla studier, inkl självstudier) ger oftast högre resultat på HP än om man ej har studerat.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej!
    kurser som inte ingår i ditt examensbevis kommer inte räknas med, förutom "fel spår" i matte och kurser som ger meritpoäng. Med "fel spår" i matte menar jag att betygen i matte 1a och 2a kommer räknas in i ditt jämförelsetal i stället för matte 1b och 2b (och det är lättare att få högre betyg i a-spåret, så du kan försöka skaffa dig de betygen).
    Angående meritpoäng: om du ej redan har max, som är 2,5 kan du höja ditt meritvärde genom att skaffa dig fler meritpoäng. Läs gärna information på gymnasieguiden.se/informeras/merit
    Mvh
    L.

    Liselotte