Fina Maria
    Jag ska söka Natur programmet
    Om jag har haft tyska på högstadiet i 3 år och inte vill läsa tyska på gymnasiet, kan jag byta språk? Och kan jag välja tecknaspråk som mordernt språk och ändå få lika mycket meritpoäng?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Teckenspråk för hörande ger meritpoäng enligt samma regler som Moderna språk, alltså Godkänt betyg i steg 3 ger en halv meritpoäng och steg 4 ger en meritpoäng.

    Om du börjar med Teckenspråk 1 på gymnasiet, hinner du läsa upp till steg 3, om din skola kan erbjuda alla de tre kurser och då får en halv meritpoäng. Att hinna läsa fyra kurser teckenspråk på tre år är ovanligt men om du kan göra det - och får godkända betyg får du lika många meritpoäng som du skulle fått för tyska 3&4, som du kan läsa under årskurser 1&2 på gymnasiet.

    Studie- och yrkesvägledare