Vilma
    Hej! Jag går i ettan på gymnasiet och har precis valt inriktningen ekonomi ekonomi men jag undrar om jag kan läsa ekonomi ekonomi för att sedan kunna läsavidare till kriminalare. Eller spelar det någon roll vilken linje man går på gymnasiet för att kunna läsa vidare till kriminalare?
    • Mikael : Med "kriminalare" menar du polis eller kriminolog eller kriminaltekniker/forensiker? Du kan kika på yrkespresentationerna på www.framtid.se om du vill.
    • : Jag skulle vilja utbilda mig till mordutredare/kriminalinspektör eller om man kan säga inom dem grövre brotten
    • Mikael : Det är nästan uteslutande poliser som avancerar till att bli utredare av grova brott.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Jag vet inte exakt vad du tänker på när du skriver "kriminalare " men det måste på ngt sätt handla om att lösa brott, tror jag du menar... Det finns ingen utbildning på gymnasiet som direkt förbereder inför yrken där man löser brott. Dock kan det finnas profil Kriminologi på vissa gymnasieskolor, men man blir inte kriminolog på de utb., men det är roligt att läsa kurser inom ämnen som man är intresserad av. Bra att ha körkort är det om man ska jobba med att lösa brott; till polisutbildningen ingår körkort inom särskild behörighet. Körkort på gymnasiet kan man få på FT, inriktning Transport.

    Läs gärna på https://www.framtid.se/yrke/mordutredare

    och det är så att det ej krävs att på gymnasiet ha läst juridik, för att bli behörig till polisutbildning - det är däremot körkort, att man är svensk medborgare, att man är fysiskt och psykiskt stark, som krävs.