Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alva; på Estetiska programmet ingår inte Moderna språk som obligatoriska kurser. Men OM DIN GYMNASIESKOLA KAN ERBJUDA LÄSA MODERNA SPRÅK, är det inte förbjudet att läsa dem. Allt beror på om din gymnasieskola ska kunna erbjuda läsa Moderna språk och i så fall Vilka språk.

    Franska måste erbjudas på de program där moderna språk läses som obligatoriska kurser men det gör man inte på ES. Om gymnasieskola, förutom ES, erbjude också Naturvetenskapsprogrammet, Samhällsvet.pr och/eller Ekonomiprogrammet - finns det på skolan lärare som kan undervisa i franska... men det betyder inte per automatik att elever på Estetiska programmet på samma skola också ska kunna läsa franska... tyvärr kan det bli så att schemat inte passar eller lärarkapacitet inte räcker...

    ang. ryska
    enligt våra uppgifter är det bl.a följande gymnasieskolor som i Stockholm erbjuder undervisning i ryska som Modernt språk:
    förutom ryska erbjuder även undervisning i Italienska och Kinesiska
    Hersby gymnaisum
    Kungsholmens gymnasium
    Södra Latins - erbjuder ES, musik.