Kristin
    Jag har ett samlat betygsdokument från gymnasiet med 2000 godkända poäng. Dock så har jag ej godkänt i Engelska 6 och då jag vill läsa på högskola behöver jag då läsa in den kursen. Men saken är den att för att komma in på den utbildning jag vill gå (kandidatprogrammet - molekylärbiologi) så behöver jag även betyg i kurserna Matematik 3 & 4, Fysik 1a, Kemi 1 & 2. Men samtidigt vill jag ju ha så hög antagningspoäng som möjligt och därmed även läsa Engelska 7 och Matematik 5 och ev. Matematik specialisering för att få meritpoäng.
    Men i och med att jag har såpass många godkända poäng från gymnasiet kommer jag att kunna få möjlighet att läsa dessa kurser ändå som sammanlagt ger 950p?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kristin,

    komvux har begränsade ekonomiska resurser. Och det är komvux i varje kommun som i första hand tar in folk som saknar Grundskolekompetens; Personer med "kort tidigare utbildningsbakgrund" tillhör, enligt Vuxenutbildningsförordningen - "prioriterade målgruppen".
    Pengarna kan under vissa terminer räcka lite längre /om färre söker till komvux i just den kommunen eller om kommunen fick mer pengar tilldelade från politiker i den egna kommunen/ - och då kan de ge möjlighet till fler kommuninvånade att läsa fler kurser.
    Det finns inte någon regel som förbjuder att läsa fler kurser på komvux än man behöver; men det finns, å andra sidan, ingen allmän rättighet att göra det.
    Söker man kurser som kommer att göra en BEHÖRIG till högskola - är man högre prioriterad; men söker man kurser som ej krävs för behörighet - är det svårare att komma in /dock inte omöjligt/. Det gäller att ha tur (att pengarna finns kvar i budgeten att köpa utbildningsplats även på kurser som man egentligen inte "behöver").

    Sök alla de kurser du vill läsa; och Lycka till! Vi håller tummarna!

    ANNA