Edit

    Jag går natur och en idrottslinje vilket gör det möjligt för oss att gå ett fjärde år på gymnasiet för att hinna med både skolan och träningen. Vi får välja till kurser som Engelska 7 och Matematik 5, men jag tänker försöka läsa dem på tredje året. Då skulle jag alltså ha läst alla kurser som jag ska på tre år och skulle då inte behöva gå något fjärde år. Är det möjligt att bara läsa kurser från andra linjer under det fjärde året? Typ någon från vårdlinjen, bygglinjen och så vidare? Jag förstår att de inte ger några extra meritpoäng men jag skulle verkligen vilja läsa några andra kurser.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Om du uppnår kraven för examensbevis på tre år, borde du gå ut examensbevis och ta studenten och inte läsa fjärde året.

    Studie- och yrkesvägledare
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Edit,
    jag håller med Milla SYV, som gav ett kort men rätt, enligt min mening, svar.
    Gymnasieskolans (vad gäller de nationella programmen) uppgift är att ge elever möjlighet att läsa kurser som krävs för att kunna ta ut Examensbevis.
    Ibland kan gymnasieutbildning förläggas på längre tid än 3 år, men det är för att det anses omöjligt (eller väldigt svårt) att hinna uppnå kraven för examensbevis på 3 år.

    Om eleven uppnår kraven för examensbevis på 3 år då skriver gymnasieskola ut (utfärdar) examensbevis och eleven är då "färdig" med gymnasiet. Att eleven ska läsa ännu ett läsår på gymnasiet efter det att hen har uppnått kraven för examensbevis, har inte vi varit med om. Det är inte ngn allmän rättighet att läsa på gymnasiets nationella program under längre tid än 3 år.
    Jag tror alltså inte du kommer kunna eller få läsa fjärde året om du blir klar med gymnasiet på 3 år.
     Om kraven för examensbevis på gymnasiet var god läs på gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Vilka valbara kurser som din gymnasieskola kan erbjuda dig att läsa måste du fråga på din gymnasieskola.

    Vänligen och lycka till med dina studier!
    Julia syv