Arrezo
    Hej! Jag går i nian och ska välja natur-natur programmet till gymnasiet.
    Problemet är att jag har medel betyg. Alltså har jag två E, fem D, nio C och två B men inga A. Jag fick ett B i matte, ett C i biologi och D i kemi och fysik.
    Anledningen kanske är att jag oftast brukar plugga till ett prov dagen innan. Under vår terminen tänker jag börja plugga lite i taget så att jag inte sitter uppe till 12 på natten för att plugga till ett prov som jag ska ha nästa dag.
    Skulle det gå bra för mig på gymnasiet med dessa betyg eller skulle det bli för svårt?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Bra om du pratar med dina lärare i NO ämnena och ber om råd.

    Den allmänna rekommendationen är att man bör ha lägst C i alla NO ämnena på grundskolan för att klara natur-natur på gymnasiet.

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan, Arrezo!

    Jag tänkte tipsa dig om våra tips om Studieteknik som är enkla men effektiva.

    Att man har "medelbetyg" på grundskolan kan "stå för" olika saker - kanske var du lite lat... eller så har du inte hittat rätt motivation, något som intresserar & engagerar dig. Med rätt motivation och rätt inställning kan alla bli bättre inom alla ämnen, men alla kan tyvärr inte uppnå "toppbetyg" i alla ämnen, även om man skulle plugga dygnet runt.

    Olika människor är olika duktiga på olika saker. En del förmågor är medfödda. Annat kan man lära sig. Alla kan bli bättre, som sagt, men för vissa tar det längre tid och krävs så mycket insatser /både personliga insatser i tid och engagemang + hjälp från lärare + stöd från föräldrar/ att det är svårt att kunna få allt detta (det är ju ändå bara 24 timmar om dygnet och man kan därför inte plugga 25 timmar om dygnet ju! :)

    Det gäller att göra sitt bästa men "inom rimliga gränser" så att man ej bränner ut sig och riskerar att bli sjuk.

    Jag råder dig att testa använda våra tips om Studieteknik och välja de metoder som funkar bäst för just dig.

    Om du känner att du gör ditt bästa inom varje kurs, då är bra så! man kan ju inte göra bättre än sitt bästa. Vet du att du inte slarvar och gör läxorna och är uppmärksam på lektionerna, måste du vara nöjd med dina prestationer, tycker jag.

    Angående gymnasieval, så råder jag alla elever att titta lite närmare på yrkesprogrammen. Det finns många fördelar i att lära sig ett yrke tidigt i livet, då har man en bra grund att så på. Dessutom kan man läsa som Gymnasial Lärling och få 1000kr mer i månaden från CSN + att man inte blir skoltrött för att man befinner sig halva tiden på en arbetsplats. Sedan finns det alla möjligheter att läsa vidare efter ett yrkesprogram, däremot är det mycket svårt att skaffa sig yrkesutbildning (t.ex om man vill bli Elektriker eller Kock eller Guldsmed eller Svetsare eller Snickare) om man redan har en högskoleförberedande gymnasieexamen - så kan det bli en återvändsgränd: komvux säger Nej pga man redan har gymnasiekompetens; inom Yrkeshögskola är det påbyggnad efter gymnasiala utbildningar på gymnasienivå och de kräver att man har läsa gymnasiala yrkeskurser, men man kan ej läsa dem för att komvux tar inte in.

    Vi får tyvärr många frågor från f d elever på högskoleförberedande program som fick "medelbra betyg" på gymnasiet och som är behöriga till högskola men de vill inte läsa på högskola eller så kommer de inte in på den utbildning på högskola som de vill läsa (pga lite för låga betyg). Och de har svårt att få jobb - då de inte har lärt sig ngt yrke.

    Då får vi på Fråga SYV en fråga: "Hur blir jag elektriker när jag har examen från Samhällsvetenskapsprogrammet och komvux tar inte in mig?" och vi har inga svar att ge ...:(

    Som det är nu så är det mycket svårt (ibland omöjligt) att lära sig vissa yrken om man ej lärde sig dem på gymnasiet. Något lättare är det att bli Undersköterska då man kan börja jobba "på timmar" inom Hemtjänsten även utan utbildning och få hjälp av sin arbetsgivare eller av kommunen att komma in på komvux, men vill man bli Elektriker eller Svetsare, kan man ej börja jobba som obehörig och då är det mer eller mindre "kört".

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Önskar dig lycka till med dina studier och med ditt gymnasieval!

    Milla SYV

    P.S: alla "blåa ord" i mitt svar är klickbara länkar. :)

    Studie- och yrkesvägledare