Klaus
    Tja! Hoppas ni mår bra, en nice sida med kompetent folk!

    Jag tänker plugga på universitet snart. Dock tänkte jag fixa behörighet i matematik 2b...jag har F i det. Så jag tänkte mig plugga någon grundkurs på universitet sen fixa upp matematik 2b via komvux men distans... jag vet det är tufft och kräver mkt disciplin. Men är det fullt möjligt, rent teoretiskt sett. dvs att jag ej bryter mot någon lag och etc?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Klaus,

    det finns inga regler som förbjuder läsa på högskolenivå och på komvux samtidigt.

    Om du vill höja betyg i matte 2, kan du läsa eller göra prövning i matematik 2a. Det går bra att räkna in betyg i matte 2a i stället för 2b. Det är lättare att få högre betyg i matte 2a, än i 2b.

    Innehåll i kursen - matematik 2 kan du se på www.matteboken.se/lektioner/matte-2

    Ang. distans - så är det upp till komvux i din kommun att svara om de erbjuder distansundervisning i matematik 2 eller inte. Du kan i alla fall börja läsa på egen hand (se länk till Matteboken.se ovan) och om du skaffar dig Kunskaper, kan du anmäla dig till en Prövning. Betyg i prövningen är lika mycket värd som betyg man får i slutet av en kurs.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Ah, tack. Men om man studerar på universitet samt läser en kurs (matte2) via distans på komvux, har man rätt till dubbelt csn bidrag då? Alltså, 2800kr för universitetsstudier och 2800kr för komvux studier? Eller funkar det på andra sätt?
    • Anna : studiemedel får man /som max/ för HELTIDSSTUDIER, om man läser på heltid eller mer. Även om man skulle läsa på 300% av heltid, kan man inte få mer studiemedel än för Heltidsstudier, som max. Om man läser på 99.9% avrundar CSN neråt och man har rätt till studiemedle för 75% av heltid. Mer om studiemedelsreglerna kan man läsa på www.csn.se och det går också att kontakta CSN och fråga.