Mikael SYV på FrågaSYV

    Alla gamla kurser har ej motsvarande kurser, det är endast de kurser som har Motsvarande nya kurser som kan läsas upp.

    Vilka kurser det är, kan du se i >>-faktablad/regelinfo-div/tabell-for-utbyteskomplettering-med-gy11_vux12.pdfTänk på att det är svårt att hitta var man kan göra prövningar; och man måste vara ute i mycket god tid , ex är det nu, i mitten av febr, för sent att anmäla sig till prövningar på våren.

    Angående hur de nya betygen räknas in: ex vi säger att du hade G betyg i Matte A; om du gör prövning i Matte 1a och får betyget A, det blir som om du från början fick MVG betyg. Om du går betyget B, blir det som om du från början fick betyg mitt emellan VG och MVG.

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Elizabeth,
    det kan vara rätt krångligt - med "gamla" och nya kurser och med alla regler! Jag håller med dig om det! :)

    Angående höja betygen - så är det tyvärr precis som Mikael har svarat dig, att det finns Tabell för utbyteskomplettering (och du fick direktlänk i Mikaels svar) och det är tyvärr Endast de kurser som finns i Tabellen som man kan höja betygen i.

    De övriga kurser har inte någon motsvarande ny kurs. Och betyg i de "gamla kurser" kunde man få t o m 30 juni 2016. Från 1 juli 2016 kan man inte få betyg i de gamla kurser, utan endast i nya kurser. Och om ingen "motsvarande kurs" finns, kan man på så sätt inte höja betyget. suck! :)

    Jag vill råda dig se hur många av dina kurser som det finns motsvarande kurser för. Om det är många kurser som du har i ditt Slutbetyg som ej har någon motsvarande ny kurs och du därför inte kan höja dina betyg i de kurserna, då kanske det inte är en framkomlig väg för dig... utan du kanske i så fall måste satsa på Högskoleprovet.
    Vänligen

    L.

    Liselotte