Emilia
    Hej, jag vill börja studera till hösten 2015 på Lund till Service management retail men det krävs att jag har något högre betyg än vad jag har idag, undrar därför om det går att läsa upp betyget i vår/sommar innan andra omtagningen sker (sen antagning)för större chans att komma in. Och isåfall var och hur pluggar jag upp mina betyg?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emilia,

    sista kompletteringsdag - vad det gäller antagning till högskola till höstterminen 2016 - är 20 juni. Det är alltså senast den 20 juni som Antagning.se ska ha alla de betyg med vilka du söker till högskola/universitet i Sverige till kurser och program som startar i aug/september 2016.

    Jag är inte helt säker på exakt vad du menar när du skriver "sen antagning".

    Det sker flera urval - direkt efter första urvalet skickas Antagningsbesked ut och de som är Antagna har lite tid på sig att eventuellt lämna "återbud" (dvs svara att de ej ska ha sin plats) - på så sätt befrias det ett antal platser och Andra urval görs (men det är inte några nya sökande eller nya betyg som det handlar om utan det är personer som sökte i tid och kompletterade i tid men som har lite lägre meritvärde, som eventuellt kan komma in då).

    En annan sak är det när det handlar det om "sen anmälan". Den möjligheten (att söka efter sista ansökningsdatum) öppnas i fall antal behöriga sökande är färre än antal utbildningsplatser. Och i så fall kan man komma in med bara godkända betyg (man måste vara behörig). Eftersom "tomma platser" finns, kommer i så fall alla behöriga in.

    För "sen anmälan" behöver du inte läsa upp några betyg... inte om du redan nu är behörig.

    Inför "andra urvalet" tar man inte in några nya uppgifter om upplästa betyg (utan Antagning.se "går på" de uppgifter som kommer in senast 20 juni 2016).

    Om du, innan 20 juni kan få nya (högre) betyg - är det i så fall jättebra, men det är bara tre veckor kvar tills dess och jag kan inte tänka mig att du kan hinna göra prövning eller läsa någon kurs och hinna få betyg.

    Jag hoppas mitt svar blir på något sätt ändå till hjälp för dig!

    ANNA