Jacob

    Hej! Jag tog studenten år 2019 och höll nyligen på att räka ihop mitt jämförelsetal inför potentiellt sökande till universitet. jag blev däremot osäker om jag ska inkludera de inriktningsspecifika ämnena när jag väl räknar ihop mitt jämförelsetal. Då jag gick musikinriktningen inkluderar detta ämnen såsom ensamble, Gehörs -och musiklära och individuellt instrument etc. Kan jag räkna med dem och det betyg jag fick i dessa ämnen som del av jämförelsetalet? Tack på förhand!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Om du i ditt examensbevis har 2500 poäng, alltså inga U markerade kurser som skulle innebära att du, enligt rektors beslut, läste utökat program, då räknas alla betyg in i jämförelsetal förutom E i gymnasiearbete.