hanna

    Hej, jag läser andra året på en teknikprogrammet och sitter nu med valet om individuella val. Jag kommer dock att läsa utökat program och kommer därmed inte kunna räkna alla kurser jag läser. Går det att med ex engelska 7 att läsa kursen och ta del av meritpoänget den ger utan att lägga kursen som individuellt val eller kan den ligga som utökad och ge merit ändå? Dvs kan jag läsa en kurs och få merit för den utan att den ingår i mina 2500 poäng som ingår i programmet och där med inte räkna det betyget?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Nej. Det går tyvärr inte göra som du önskar. Även om kursen eng7 eller en annan kurs som ger meritpoäng blir i examensbeviset markerat med U, kommer betyget i den räknas in i ditt jämförelsetal (betygssnitt) tillsammans med andra kurser i ditt examensbevis pga du läser mot ett examensbevis.
    Reglerna ändrades med gymnasiereformen Gy11/vux12.

    Betyg i Kurser markerade med "U" räknas in i jämförelsetal i två fall: om kursen ger Meritpoäng  eller krävs för särskild behörighet. Det är i andra fall som betygen i u-kurser inte räknas in. Det är därför fördelaktigt att inte läsa mer än 2500 obligatoriska poäng och satsa på att få bättre kunskaper och högre betyg i varje kurs (för att det ger inte ngn fördel att ha u-kurser i examensbeviset i alla andra fall än de fallen där det är omöjligt att få in alla kurser eleven behöver för särskild behörighet inom programmets vanliga poäng).

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Så även om jag lägger engelska 7 som utökad kan jag ta del av meriten och betyget räknas med i mitt jämförelse tal trots att den kursen inte ingår i mina 2500poäng? Har jag förstått dig rätt då?
    • Julia : Ja, du har förstått rätt. U-kursernas betyg räknas in i ditt jämförelsetal i 2 fall: om en U-kurs krävs för särskild behörighet till just "din" högskoleutbildning (exempelvis matte 3 som U-kurs och du söker till ekonomiutbildningar på högskolenivå, eller naturkunskap 2 och du söker till arbetsterapeut eller sjuksköterska-utbildningen) ELLER om kursen ger Meritpoäng - då plussar man på meritpoängen och betyget i kursen räknas in i Jmf-tal. På så sätt finns det inte några "speciella fördelar" att sträva efter att ha många kurser i examensbeviset. Det mest fördelaktiga är att försöka rymma allt inom 2500p. och koncentrera sig på att få bättre kunskaper och högre betyg i det som man "måste ha".