Julia

    Hej! Jag har sökt till att på gymnasiet gå naturprogrammet med spetsutbildningen biomedicin där då de individuella valen och programfördjupningarna är bestämda i förväg. Jag tycker kurserna passar mig men jag skulle gärna vilja utöka min kurs om det är möjligt eftersom det finns andra programfördjupningar/individuella val jag skulle vilja läsa. Men om detta är möjligt, är det i så fall endast programfördjupande kurser jag kan läsa som utökning eller kan jag då ha som ett extra individuellt val som utökning?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Julia,
    det är Rektor på din gymnasieskola som kommer besluta i den frågan.
    Att läsa utökat program på gymnasiet är inte elevens rättighet. Vissa gymnasieskolor kan på förhand bestämma att ingen får läsa U-kurser... men oftast är det så att rektorn tittar på hur eleven sköter sig under årskurs 1 (närvaro och betygen) och i fall hen då gör bedömning att eleven skulle klara av att läsa en eller flera U-kurser och att de kurserna som eleven vill läsa kan skola erbjuda + att det ej blir schema-krockar (det är inte möjligt att "klona" sig... :) du kan ju inte missa obligatoriska för dig lektioner för att delta i andra lektioner som för dig inte är obligatoriska...) - då kan rektor besluta att låta eleven läsa Utökat program.
    Ang. vilka kurser som kan läsas som U-kurser så är det så att "vilka som helst" som skola kan erbjuda och som inte är Obligatoriska på elevens utbildning.
    Hälsningar
    Peter syv