Amanda
    Jag går naturvetenskap och skulle jättegärna vilja skriva en bok eller en novellsamling som gymnasiearbete. Jag tänker att det ska vara inom genren science fiction eller handla om någon med en psykisk sjukdom. Jag undrar om detta är möjligt då jag kommer gå matematik specialisering och idéen inte innehåller matematik alls.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda!

    Vad kreativ du är! Mycket imponerande!

    Gymnasiearbete bör ha koppling till ditt gymnasieprogram. Du kommer också att ha en handledare för Gymnasiearbete. Jag råder dig samråda med den handledaren - om det är OK att skriva en bok eller en novellsamling som just Gymnasiearbete. Om handledaren godkänner det, då är det fritt fram.

    Annars så tycker jag du absolut får skriva boken eller novellsamlingen (även om det inte skulle kunna godkännas som Gymnasiearbete)!

    Du kan läsa om vad Skolverket uppger om kraven för gymnasiearbete på högskoleförberedande program och det finns också exempel på vad Gymnasiearbete på NA kan handla om. Men jag tycker absolut att du kan ta upp ditt förslag med handledaren för GA på din skola och vi hoppas det går bra och håller tummarna!

    Bästa hälsningar & lycka till!

    ANNA

    P.S: alla "blåa ord" i våra svar är klickbara länkar. :)