Aleks
    Läste lite om reell kompetens och har en snabb fråga.
    Kan man komma in på högskola om man har alla bra betyg i alla ämnen dem kräver så att dem ser att man klarar av det dem lär ut? Det var lite så jag uppfattade det.
    Har nämnligen allt det förutom högskoleprov och jobb erfarenhet. Frilanserade under ett par år under just det ämnet som jag tänkte söka in till.
    Så min fråga är.. Är det möjligt att komma in med det jag beskrev?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Nej, tyvärr, går inte det.

    Till högskoleutbildningar måste man bli BEHÖRIG. De är yrkeshögskola och andra icke-akademiska utbildningar som kan göra undantag och ta in på "samlad bedömning", inte högskolor och universitet.

    "Reell kompetens" (arbetslivserfarenhet i minst 3 år på minst halvtid + godkända betyg i vissa ämnen, bara någr få betyg, helt oavsett om det höga eller låga betyg ger SAMMANLAGT som "stämpel" - som säger "Hen har GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET"). oM DET SEDAN OCKSÅ KRÄVS VISS SÄRSKILD BEHÖRIGHET - ex. matte 2, gammal kurs matte B så måste man också ha godkänt betyg i den kursen, dvs man måste ha godkända betyg i alla de kurser som krävs för Särskild behörighet just den utbildningen... men det spelar ingen roll om det är "bara godkänt" eller om de är höga betyg.
    På så sätt är man BEHÖRIG men ej har ngt. att konkurrera med om man ej gör Högskoleprovet. Meritvärde räknas inte ut på de o-fullständiga betygen. För att kunna räkna ut meritvärde måste man ha antingen Slutbetyg eller examensbevis.
    Som behörig på reell kompetens kan man komma in iHP-urvalet (då måste man ha ett giltigt resultat av hgskoleprovet) eller så kan man bli antagen till en högskoleutbilding där det står tomma/lediga plaser, för att det i så fall är så att alla behöriga sökande tas in (ingen konkurrens uppstår)... .
    Hälsningar
    Mikael SYV