Elin

    Hej, jag fick inte en fullständig examen pga 250 poäng underkänt. Jag undrar då om jag kan söka ex en barnskötarutbildning på komvux som är 900 poäng och då få en gymnasieexamen?

    • Daniel : Vilket program gick du på gymnasiet och vilken inriktning? Om du fick F i 250 p., lite beroende på Vilka kurser som F-betygen är i, så kunde du ändå uppfylla kraven och fått ut examensbevis...
    • : Jag gick ekonomi/juridik o har studiebevis från att jag gick 1-3 på gymnasiet och fick F i ma2-3b samt spanska 1, jag jobbar nu som långtidsvikarie på fritids och är därför anställd som barnskötare. Jag vill gärna utbilda mig till det och på så sätt få en gymnasieexamen. Men frågan är om jag då får en gymnasieexamen eller om jag fortfarande har en ofullständig examen?
    • Julia : Utbildning till Barnskötare ligger i Sverige på Gymnasial nivå, ej på eftergymnasial nivå; och du behöver inte ha examensbevis för att söka Barnsötar-utbildningen på komvux. Du kan uppnå kraven för examn.bevis (på komvux) på olika sätt; kurser från paketet "Barnskötare" kan ingå i exam.beviset. Boka tid hos SYV på komvux.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Elin,
    fick du ut ett studiebevis, alltså gick du hela 3 år på gymnasiet? I så fall behöver du inte vara 20 år, utan kan vara yngre (annars är det från 1 juli det kalenderåret du fyller 20 år som man som tidigast kan börja läsa på Komvux).

    Ang. få ut gymnasieexamen från komvuvx
    Du vill gå barnskötarutbildning på komvux, skriver du; du får givetvis söka till den; kan dock inte garanteras att du kommer in, får plats. De som endast har grundskoleutbildning, ej läste på gymnasiet - prioriteras av komvux; det kan därför hända att du ej får plats.

    Boka tid med SYV på komvux
    Vad är ditt främsta mål? Vill du jobba som Barnskötare? eller vill du få behörighet till högskola eller till andra eftergymnasiala studier?
    OBS! det finns även andra former av eftergymnasiala studier - ex. på Yrkeshögskola och där behöver du inte nödvändigtvis ha examensbevis; du kan komma in ändå; kika gärna på utbudet på www.yhguiden.se och under februari kommer många nya yh dyka upp!

    Yrket: Barnskötare
    Om du vill jobba som barnskötare så är yrket i Sverige Icke-Reglerat; alltså finns inga centrala strikta krav på vilken utbildning man måste ha; du kan få jobb även utan examen från BF.