Madeleine
    Hej! Kan jag som har en kurs kvar att läsa på gymnasiet i höst söka till en universitetsutbildning som börjar vårterminen 2018? Jag tog studenten nu i vår men har utökat min skolgång med en termin då jag har en kurs kvar. Ansökan till utbildningen jag vill gå är öppen under september och oktober och jag undrar då hur det funkar då jag inte har gått alla kurser än.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Madeleine,

    det funkar så att man måste göra självaste Ansökan inom Ansökningsperioden, dvs under tiden 15 sept - 16 okt 2017. Sedan kan man komplettera sin ansökan med betyg t o m 1 december. Det kan du se på https://antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig

    Mitt råd är att du pratar med personal på din skola och påtalar för dem att du behöver få ut ditt Examensbevis innan 1 december 2017, så att du sedan kan komplettera med det på Antagning.se senast 1 december.
    Om du inte kan få ut ditt examensbevis innan 1 december, kan du söka till högskola till senare antagningstillfällen i så fall.

    Bästa hälsningar & lycka till med dina studier och med din ansökan till en universitetsutbildning!

    ANNA