Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Henrik!

    Du undrar om du skulle behöva komplettera efter Samhällsvetenskapsprogrammet - i fall du vill läsa vidare mot ett antal olika yrken och jag ska svara angående varje yrke separat.

    Tandläkare - här krävs det godkända betyg i bl a Fysik 2, Kemi 2, Biologi 2 och Matematik 4. Det blir mycket svårt att bli behörig på Samhällsvetenskapsprogrammet (i princip omöjligt). Endast i fall rektor beviljar läsa utökade kurser, kan man bli behörig men då är det lika bra att läsa på Naturvetenskapsprogrammet inriktning Naturvetenskap i stället. Så svar är Nej, du blir inte behörig på SA.

    Tandhygienist  och Sjuksköterska-är två olika högskoleutbildnignar men som kräver samma Särskild behörighet och bl a godkänt betyg i en kurs Naturkunskap 2, som inte per automatik ingår i Samhällsvetenskapsprogrammet. Dock går det oftast att läsa den kursen på de flesta gymnasieskolor. Tips: fråga på skolan dit du söker om en kurs Naturkunskap 2 kommer att erbjudas och välj den. Om du får Examensbevis från Samhällsvetenskapsprogrammet med godkänt betyg i en valbar kurs Nk2, kommer du att bli behörig till båda de utbildningar.

    Polis- ja, du blir behörig (vad det gäller just Betyg). Men till polis måste man också ha körkort, vara simkunnig och ganska frisk, klara fysiska tester och körkort tar man inte inom Samhällsvetenskapsprogrammet, det gör man på gymnaiset på Fordon- och transportprogrammet, inriktning Transport. Så i fall du inte mot slutet av gymnasiet inte har körkort, blir du inte behörig till att söka utbildning till Polis.

    Apotekare- Nej, av samma anledning (samma förklaring som till Tandläkare).

    Pilot- kan bli behörig om du läser Fysik vilket du på Samhällsvetenskapsprogrammet kan göra inom Individuellt val. Det är dock inte varje gymnasieskola som kan erbjuda läsa Fysik, pga behörig lärare finns oftast endast på skolorna som erbjuder Teknik eller NA-programmet.

    Forskare- ja, om du vill bli forskare inom samhällsvetenskapliga ämnen, inom pedagogik, historia och "liknande" områden, dvs inte inom naturvetenskap.

    Ambulansjukvårdare- man kan bli det med olika utbildningar, t.ex kan man först utbilda sig till Sjuksköterska (och då gäller det samma som för Sjuksköterska-utbildningen) eller så vill man söka till yrkeshögskola som ibland kan öppna för möjlighet att utbilda sig till ambulanssjukvårdare (men då krävs det att man har läst på Vård- och omsorgsprogrammet på gymnasiet). Oftast krävs det också körkort för att kunna jobba som ambulanssjukvårdare.

    Psykolog- ja, du blir behörig.

    Kurator - är oftast i grunden Socionom och ja, du blir behörig att söka till Socionomprogrammet direkt efter SA på gymnasiet.

      Anestesisjuksköterska- är påbyggnadsutbildning efter grundutbildning till Sjuksköterska (det gäller alltså exakt samma som för utbildning till Sjuksöterska, se ovan).

    Kriminalsvårdinspektör- ja, du blir behörig, läs mer på den här sidan här >>

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA

    Studie- och yrkesvägledare