Johanna
    Om de kurser en söker via SYV på Komvux gång på gång inte blir av och inställda vad ska en göra då? De kurser jag sökt via dem blir inställda och enda valet jag har är att läsa isf online vilket inte alls passar mig och min diagnos, hur ska en göra då?
    Jag har ganska bra betyg i Sv, engelska och ma2b, de gymnasiegemensamma ämnena, men saknar poäng för programexamen, har ett samlat betygsdokument. Jag har försökt bli klar nu i ca 5 år utan vidare framgång, varje SYV jag träffat ger mig olika bud, det är sjukt frustrerande, senaste två, sa den ena att det inte var möjligt att få hjälp med matten den för ett halvår sen sa att det inte var något problem osv. Jag har fått höra att jag haft ovanligt med otur, men jag kan inte fortsätta såhär... Folkhögskolans ämnen har jag ju redan läst så kan ju inte ens hamna i den kvoten?
    • Anna : Vilken utbildning vill du komma in på Eftergymnasial nivå? Vilket yrke siktar du på?
    • :

      Såg detta svaret; https://fragasyv.se/fragor/kan-jag-soeka-till-hoegskolan-utan-att-ha-gymnasieexamen Men förstod det inte riktigt och kanske inte heller så passande då jag redan har gjort otaliga planeringar, men nu senast fock svaret att jag haft otur och det inte finns några garantier. Känns hopplöst... Jag vet att jag är men det går liksom riktigt dåligt att komma någonstans, när jag läste samhäll 3, via komvux förra hösten gick mina inlämningar toppen låg på A & B på allt tills i slutet då vi fick två nya lärare inhoppande vilket var ett störnings moment när saker blir svårare och mer intensivt. Råkade ut för en oväntat olycka vilket gjorde att jag fick ett avbrott, tyvärr... Så är det bara att börja om eller vad ska jag göra? Måste jag byta till en bättre komun?

    • :

      Jag vill gå en kandidat i Radio på Stockholms dramatiska högskola alternativ industriell design eller liknande konstinriktning med design.

    • Anna : Jo, Reell kompetens - alltså, att få Grundläggande behörighet på grund av 3-årig arbetslivserfarenhet + några få gymnasiala betyg funkar! För konkurrens gör du i så fall Högskoleprovet.
    • Mikael : Den utbildning "Radio" på Sthm dramatiska högskolan tog in 8 personer sist, av 153 sökande... det är mycket hård konkurrens. Tveksamt därför om de kan ta in någon utan Slutbetyg eller Examensbevis, då kommer alla de behöriga klaga mycket.
    • : Jo, jag vet men som sagt de kurser jag behöver läsa som t.ex Historia 2 eller engelska 7 har ställts in om och igen, så att jag ska fortsätta söka om kurser tills jag får gå dem är irriterande speciellt när anledningen till att jag inte fick betyg i just de ämnena från gymnasiet var att jag skulle gå ett 4:e år och läraren tyckte jag skulle kunnat få högre betyg och valde att inte sätta betyg då. 4:e året gick inte så bra, blev rörigt och lektioner samtidigt osv bl.a för rektorn sluta och min mentor fick hjärtinfarkt. Jag har tröttnat på stå och stampa helt enkelt, men tack för svaren antar att det inte finns någon väg att gå för mig helt enkelt.
    • Anna : Historia 2 och Engelska 7 är inte obligatoriska kurser som man tvunget måste ha i sitt exam.bevis från komvux. Du kan läsa andra kurser i stället. Varför kurser på komvux i din kommun ställs in, fråga på komvux i din kommun, det vet inte vi här på fråga SYV. Det finns ingen tvingande lag att komvux ska erbjuda eng7 eller historia2; i vissa kommuner finns inte de kurser att söka, över huvudet taget, då läser man andra kurser för att uppnå kraven och få ut exam.bevis.
    • Anna : Vi vill givetvis hjälpa dig, men FrågaSYV ordnar inte undervisning; vi kan endast förklara reglerna för dig och vad dina rättigheter är. Tyvärr så är det i Sverige så idag att endast Grundskola är "rättighet för folket" och på gymnasienivå läser man i "mån av möjlighet", alltså inte alla får möjlighet att läsa på högre nivå än grundskola. Du kan söka till Allmänna kurser på folkhögskolorna; och läsa mot Omdöme om Grundläggande behörighet på en folkhögskola. Du kan också skaffa sig kunskaper genom självstudier och söka var du kan göra prövningar. Betyg från prövningar är jämställda med betyg som du får i slutet av en kurs.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johanna,
    du skriver om att du har Samlat betygsdokument. "Deadline" får att få ut ett slutbetyg är  1 juli 2020.
    Efter 1 juli 2020 ska alla läsa mot examensbevis, vilket ställer högre krav: mindre frihet i vilka kurser som kan ingå, lite fler betygsatta poäng krävs och en extrakurs i svenska och engelska är obligatorisk i så fall. Detta skriver jag inte för att du ska bli ledsen eller upprörd, utan för att förklara varför det är ont om tid och du måste ta tag i detta nu.

    Boka tid hos rektor på komvux.
    Kontakta Vuxenutbildningsförvaltningen i din kommun, förklara din situation och kräv hjälp och förklaring om vad du har rätt till med diagnosen som du har (jag vet inte vad det för en diagnos och behöver kanske inte veta det... men du vet och sök svar, kräv att du får förklaringar och konkret hjälp).

    Hjälp med matten? I många städer finns det Räknestugorna som drivs av mattecentrum; det är gratis att få hjälp där. Alla mattekurser är upplagda på www.matteboken.se - vilket du kanske vet om, men jag tänkte att jag påminner om det i alla fall.

    Grundläggande behörighet till högskolestudier går att få genom "reell kompetens": 3 årig arbetslivserfarenhet på minst halvtid (som är intjänad efter det att man fyllde 19 år) + några få godkända betyg från gymnasiet; Sedan, om just "din högskoleutbildning" kräver Särskild behörighet, då måste du också ha lägst godkänt betyg i varje sådan kurs som krävs för särskild behörighet. Med det blir du BEHÖRIG.
    Alla behöriga deltar i konkurrensen om utbildningsplats. Har du ej Slutbetyg eller Examensbevis, kan du inte delta i konkurrensen, pga du inte har Meritvärde att konkurrera med; det kan avhjälpas genom att ha ett giltigt resultat på högskoleprovet; du deltar i så fall i HP-urvalet.

    Folkhögskola
    om du har eller kan få OMDÖME OM GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET från en Allmän kurs på en folkhögskola, deltar du i så fall i konkurrensen i BF-urvalet (med ditt Omdöme). Omdöme om grundläggande behörighet bekräftar att du har behörighet (grundläggande, allmän) till högskoleutbildningar. Kurser för särskild behörighet måste du ha godkända betyg i; de betygen kan vara från gymnasiet, komvux, prövningar eller genom Omdöme från en folkhögskola (Omdöme om Särskild behörighet).

    Jag vill också tipsa om en relativt Ny Skolform i Sverige - KKU. Konst-&-Kultur-Utbildningar står under Myh (Myndighet för yrkeshögskola) översyn och är kvalificerade utbildningar inom olika områden som på ngt sätt har att göra med konst och/eller kultur. KKU får göra egna bedömningar och kräver inte alltid att man har fullständig gymnasiekompetens. Många ggr är det intervju, tester, konstnärliga prov och annat som avgör vem som tas in. Så kika gärna på framtid.se/studier/konst-och-kulturutbildningar

    • :

      Okej, tack för infon och tipsen! Är skillnaden mellan ett slutbetyg och examensbevis, att det första kan jag läsa alla typer av kurser så länge jag samlar rätt antal poäng (samt de grund kurserna för det programmet)?? Vad innebär de extra kurserna 2020? Om jag redan läst Eng 5 & 6, fått B i dem känns det ju konstigt, när jag redan sökt eng 7 som ställts in om och om igen? Var hos studiecentrumet för någon vecka sen och frågade igen, vad som kan göras och hur, osv, men de sa ingenting om det här nya till nästa år utan tyckte jag skulle åka till VARJE skola som jag kanske kommer ha kurserna på (om de inte ställs in igen) och prata med dem en och en... Om jag räknar med mina F & utan gymnasiearbetet så blir det 2150p betyder det att det räcker egentligen att få ihop 250p för att kunna söka eller måste en få ihop E? Har ett första HP som inte var jätte dåligt kan jag komma in på bara det eller måste jag ha mer en ett studiebevis eller beror det också på olika utbildningar?

    • Julia : Det hela är rätt så krångligt. Till högskoleutbildningar måste man tvunget vara BEHÖRIG och ha både Grundläggande behörighet och i fall just din utbildning kräver det, även Särskild behörighet. Sedan, för konkurrens, kan man göra Högskoleprovet. HP-resultat befriar inte från kravet att vara Behörig. Obehöriga prövas ej till högskoleutbildnignar. Särskild behörighet är det just de specifika kurserna som just det programmet kräver, t.ex Psykologprogrammet: matte 2 och samhällskunskap 1b (eller motsvarande gamla kurser Matte B och Samhällskunskap A) med godkända betyg. Till andra högskoleutbildningar är det andra särskilda kurser, som t.ex till Veterinärprogrammet: Fysik2, Kemi2, Biologi2 och Matte4. Kurser för särskild behörighet kan man ha i sitt slutbetyg eller examensbevis ELLER vid sidan av. --- För GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET behöver du antingen ha Slutbetyg eller Examensbevis eller Omdöme från en folkhögskola om Grundläggande behörighet eller 3-årig arbetslivserfarenhet + några få godkända betyg från gymnasiet: läs gärna mer om Reell kompetens på https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/
    • Julia : till andra typer av utbildningar, som inte är högskoleutb., alltså inte på högskola eller universitet, utan t.ex på en folkhögskola, yrkeshögskola, komvux, privata utbildningar eller diverse utbildningar utomlands - kan man komma in ibland även utan fullständig gymnasiekompetens, här beror det på exakt vad just den utbildning uppger vad de kräver för kompetens + att många ggr kan undantag göras.
    • : Tack, det känns som det blir klarare och sen lika snurrigt igen... okej, förlåt för en dum, förstår forfarande inte riktigt. När det står ''Grundläggande behörighet samt Samhällskunskap 1b / 1a1 och 1a2 (Områdesbehörighet A4, undantag ges för Matematik 3b / 3c) samt Engelska B/Engelska 6.'' Och jag redan har klarat av dem grejerna så funkar det ändå inte att söka med ett samlat betygdokument från ett högskoleförberedande program men från ett YH? Om jag hade istället läst dem ämnena på folkhögskola så hade jag också kunnat söka men inte nu?
    • Mikael : Är det en Högskoleutbildning eller en annan utbildning som du vill söka till? Om det är en Högskoleutbildning, så måste du ha GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET samt.... "samt" kanske du har, men man måste alltid Även ha Grundläggnde behörighet till högskolestudier, som är exakt densamma, oavsett vilken höskoleutbilnding man vill söka till. Obehöriga tas inte in på högskoleutbildningar. Väldigt sällan kan undantag göras (beviljas i så fall av Antagningsgruppen på just det lärosäte dit man söker).
    • Mikael : Boka tid med studievägledare på den utbildningen som du vill komma in på. De är intresserade av att ha fler sökande och de vet också om det kan hända att undantag beviljas av Antagningsgruppen på deras lärosäte.
    Läs alla kommentarer