Elin
    Hej,

    Jag har godkänt i Sv, eng och matte + de ämnena som krävs för att söka in på det programmet jag vill läsa. Men jag har inte en gymnasieexamen ännu då jag har ca 700p kvar att läsa upp på komvux för att få detta.

    Kan jag söka in på ett högskoleprogram utan en gymnasieexamen om jag kommer in på högskoleprovspoängen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,

    att man har högt resultat på Högskoleprovet befriar inte från kraven på att vara BEHÖRIG.

    Det krävs alltid Grundläggande behörighet till högskola. Till många högskoleutbildningar krävs det också även Särskild behörighet.

    Grundläggande behörighet kommer du att få om du får Examensbevis med godkända betyg i svenska 2,3 och eng6.

    Ett annat sätt att få Grundläggande behörighet är genom Reell kompetens. Där ingår det bl a att ha jobbat i minst 3 år på minst halvtid efter det att man fyllde 19 år. Med om Reell kompetens - var god läs på - https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag

    Kika också gärna på utbildningar i andra skolformer än högskola. T.ex på www.yhguiden.se - yrkeshögskoleutbildningar; de kan ta in även obehöriga /i"fri kvot", på undantag/.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Hej,
    • : Jag menar alltså att jag har ett betygspapper(det är ett samlat betygsdokument) med godkänt i sv 1,2,3 samt eng 5&6 och matte 1b. Är det ett examensbevis då med grundläggande behörighet?!
    • Anna : På examensbeviset är rubriken/överskrift EXAMENSBEVIS. Om det står ngt. annat överst, då är det inte ett Examensbevis. Om det står SAMLAT BETYGSDOKUMENT, då är det ett Samlat betygsdokument.
    • Anna : Har du avslutat åk3 på gymnasiet år 2013? eller år 2014? År 2013 var sista året då elever läste mot ett slutbetyg (de som inte uppnådde kraven, fick ett Samlat betydsdokument); från år 2014 får eleverna Examensbevis /och de som ej uppnår kraven får ett Studiebevis/.
    • : Jag har ett studiebevis. Har F i några kurser. Måste jag läsa dom kurserna igen och få minst E eller kan jag "räkna in" dom poängen också; kan man ha betyget F i ett examensbevis?
    • Anna : Om du vill komplettera mot Examensbevis på komvux - rekommenderar vi att du gör PLANERING mot Examensbevis tillsammans med SYV på komvux. Det är i den kommunen där du är folkbokförd som du bokar tid hos SYV-en. Beroende på vilka kurser du har F i, så kan det vara så att du måste läsa samma kurser ELLER, om de inte är obligatoriska, kan du läsa eller göra prövnignar i Andra kurser.
    • : Om de kurser en söker via SYV på Komvux gång på gång inte blir av och inställda då? Jag har liksom Elin godkänt i de gymnasiegemnsamma ämnena, grundämnena men saknar poäng och examen, har ett samlat betygsdokument. Mina kurser jag sökt via dem blir inställda och enda valet jag har är att läsa isf online vilket inte alls passar mig och min diagnos, hur ska en göra då?
    • Anna : Be på komvux att få träffa kurator. Annars är det Rektorn som är ytterst ansvarig. Klaga hos Vuxenutbildningsförvaltningen i din kommun. Tyvärr får många kämpa för att få läsa det de behöver och många ggr även har rätt till men ändå inte får. Jättetråkigt, men pga det är endast Grundskola som är obligatorisk, så finns det inte en generell och helomfattande rättighet att läsa på högre nivå än Grundskola, så är det i alla fall ännu... suck!
    Läs alla kommentarer