Olivia
    Hej.
    Jag bor för tillfället i Sundbybergs kommun men flyttar till Stockholms om 2 veckor, jag har ansökt om adressändring och det ska gå igenom den 19:e augusti och sista datumet för att söka till komvux i Stockholm är den 21:a augusti.

    Så min fråga är om jag måste vänta med min ansökan till den 19:e eller om jag kan söka redan nu. Det känns lite stressigt att söka bara 2 dagar innan sista ansökningsdagen.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Olivia!
    Du kan söka redan nu, men uppge i din ansökan om att du flyttar inom mycket kort. Det är viktigt att du skriver att du flyttar och kommer att ha din folkbokföringsadress i en ny kommun, detta pga reglerna kring Statsbidraget.
    Det är annars inte förbjudet att söka utbildningar i andra kommuner. Men vad som händer i så fall är att komvux i den kommunen där du söker utbildning skickar förfrågan om den så kallade Interkommunal ersättning till den kommunen där man är skriven/folkbokförd.

    Sök redan idag, men uppge under "övrigt" att du flyttar till deras kommun inom mycket kort. Om du har möjlighet att få Personbevis med den nya adressen, är det mycket bra att scanna in det och skicka med din ansökan eller skicka/visa upp det på ngt. sätt. Det kan nämnligen dröja ganska länge innan man kan "på dator" se din nya folkbokföringsadress. Ser de på komvux i Stockholm din "gamla" adress, skickar de förfrågan om Interkommunal ersättning, vilket är ganska onödigt, för att du kommer ju inte längre vara skriven i "din gamla kommun".

    Du kan också ringa/eposta till komvux i Stockholm och fråga vad de råder dig att göra i den situationen som du befinner dig i nu.

    Bästa hälsningar och lycka till med flytten och med dina studier! :)

    ANNA