Johan
    Hej, går mitt sista år i gymnasiet (naturvetenskapsprogrammet) och kommer att ta studenten HT2019. Problemet är att jag vill söka till polisutbildningen som börjar HT2019 dock så kräver de kompletteringar av betyg på antagning.se till och med den 14 December. Läste tidigare att man kunde söka till HT trots att man fortfarande gick sitt sista år i gymnasiet och hade inte sina betyg i handen men är väldigt osäker på detta nu.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johan,
    om du nu går sista året på gymnasiet, bör du få ut ditt examensbevis i början av juni 2019.

    Du skriver om "kompletteringsdag 14 december"...  Jag tänker på att det finns Flera starter - och du bör söka till den starten, där du hinner komplettera med dina betyg och med övriga meriter, som ex. körkort.
    Har du körkort eller kommer få det innan sista dag för komplettering av ansökan?

    Ang. var utbildningar till polis finns och mer info kring ansökan - var god se polisen.se/om-polisen/bli-polis/polisutbildningen.

    Du kan givetvis göra ansökan till polisutbildningen - passa på när antagningsperioden är pågående... och du kan också fråga om du kan få anstånd (dispens) och komplettera senare... . Du förlorar inget på att göra ansökan, även om du ej blir antagen pga du ej kunde komplettera din ansökan i tid.