Can
    Hej. Jag läste natur natur i gymnasium. Fick F i fysik 1 kemi 2 och biologi 2 och fick studie bevis.

    Har nu läst upp fysik 1 till ett C på komvux, då har jag bara 200p F och får examen. Men när jag ringde komvux för att hämta den så sa dem att får examen på komvux behöver dem ta bort kemi 2 och biologi 2 eftersom jag har F i dem och idrott 1. Jag antåg att jag inte hade något val och sa okej.

    Kan jag fortfarande söka till akritekt utbildning (5 år) i Umeå?

    Är det bättre för mig utan biologi 2 och kemi 2?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Can,
    med examensbevis från komvux är man lika behörig till att söka till högskoleutbildningar, som med examensbevis från gymnasiet.
    Ju färre F betyg man kan i sitt examensbevis, desto bättre  så givetvis vinner du på att inte ha F-betyg i ditt examensbevis (eller ha så få poäng, som är betygsatta med F, som möjligt).
    För övrigt, är det bättre att ha så höga betyg i alla kurser som ingår i examensbevis, som möligt; för att det ger högre meritvärde och det är lättare att vinna i konkurrensen om en utbildningsplats på en högskoleutbildning.

    Vänligen
    L.

    Liselotte