Daniel SYV

    Hej Daniel,

    du får gärna se i jobbannonser, ex här >> - där du kan se att semestervik (sommarjobb) som kriminalvårdare kräver avslutade gymnasiestudier. De önskar även att man har B-körkort (för personbil). De skriver inget om ålder, men genom det att de kräver avslutade gymnasiestudier /i ditt fall Examensbevis eller Studiebevis, som du får i slutet av åk3/... så är det extremt sällsynt att man är klar med gymnasiet och ännu inte fyllt 18 år. Det förekommer men extremt sällan.

    Om du vill bli polis, så är det även en stor merit att ha erfarenhet från vården. Poliser kommer till olycksplatser där det kan finnas svårtskadade och sjuka människor. Därför är det en bra erfarenhet och en stor merit att även ha erfarenhet från vården.
    Jag tycker därför att det är mycket bra om du kunde få jobb inom vården - t.ex som Hemtjänstpersonal>> eller som Vårdbiträde>>. Där behövs det också personal - därför är det inte jättesvårt att få timanställning/behovsanställning under sommaren. Även jobbet som personlig assistent>> eller som Ledsagare>> är en bra erfarenhet och en stor merit, när du senare ska söka till polisutbildningen.

    Andra alternativ: kika på Badvakt>> och Pollivräddare>> och Simlärare>> i simskola; Kolloledare>> - där man tar hand om barn på sommarläger;
    men annars så alla jobb är bra att ha som arbetslivserfarenhet inför framtida studier och karriär. All arbetslivserfarenhet är värdefull. Ta därför "vilket jobb som helst" - är mitt råd. Det är ju inte så att man får "välja och vraka" när man är under 18 år och söker sommarjobb, tyvärr... Det är inte så att man kan få just det jobbet som man vill ha som sitt första jobb.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Hälsningar

    Daniel SYV