Elin
    Hej!
    Jag går mitt andra år på Spelgrafik [Estetiska linjen] på LBS gymnasium och mår väldigt illa psykiskt så mycket att jag skippar skolan konstant för att jag arbetar så mycket bättre hemma.

    Sen jag var liten har jag haft ångest i sociala sammanhang och förlorar koncentration/motivation i allmäna ställen. Detta får mig att nästan omöjligt kunna skriva/rita osv. i skolan.

    Kurser såsom Animation och Speldesign (då kreativitet är behövt) sitter jag och får ångest för klarar inte av att göra något förens jag kommer hem. Mår konstant dåligt utanför huset och när jag faktiskt försöker gå till skola så hamnar jag i en knipig situation då jag bor 4 timmar bort och endast kan göra läxor hemma. På lektionerna gör jag inget fastän jag försöker så klarar jag inte ens av att skriva en rad av text. Det har blivit ett problem för ju mer jag är borta ju mer får jag gjort och fixar men får mera frånvaro men ju mindre jag är borta, ju mer f-varningar och läxor får jag men mera närvaro.

    De kurser jag har är:
    Speldesign, Biologi, film och tv-kunskap, Svenska, Engelska, Idrott, Kultur och Animation.

    Finns det ett sätt jag skulle kunna få studera distans utan att hoppa av min nuvarande linje/skola och fortfarande få ta studenten?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ellin,

    du förklarade väldigt bra och jag tror jag förstår din situation. Dock är det så att vi på fråga SYV TYVÄRR!!! har ingen möjlighet att ändra reglerna.
    Vi kan förklara hur reglerna ser ut och vi kan hoppas att du kan få igenom ett Undantag, men vi kan inte lova att det blir så som du önskar - tyvärr.

    Reglerna ser ut på följande sätt
    Distansgymnasiet är Korrespondens i Torsås>> dit du kan söka till hösten; du kan både söka till åk1, 2 och 3. Det är begränsat antal program/inriktningar som de erbjuder; om du kommer in eller inte - vet vi inte; se om du vill söka.
    De "vanliga gymnasieskolor" erbjuder Tyvärr inte distansundervisning; att få igenom läsa på distans /alltså, inte skolka, utan just få lov att läsa på distans/ på en vanlig skola är Extremt svårt. Och detta även om man har "tunga intyg" från läkare och/eller psykolog. Detta pga det är dyrt och besvärligt för skolorna att anpassa på olika sätt; en distanselev kräver extrahandledning; eleven är inte på lektionerna när läraren säger det läraren ska säga... och så vet inte distans-elev om det; så läraren måste ha "huvudvärk" att tänka på vad en distans-elev vet och inte vet, meddela honom/henne separat och svara på frågor, ge handledning.
    Även om du t.ex bedriver självstudier, helt på egen hand men vill sedan få betyg - så är det att Förbereda Prövningar som är besvärligt, tar extra lärartid.
    Sedan kommer det också in "rättvise-aspekt"; om en elev får läsa på distans, varför får inte då alla som önskar det? Många elever skulle inte klara av att läsa på distans. Vem ska på förhand avgöra - vem som kommer att klara av att läsa på distans och vem som inte kommer att göra det?
    Korrespondens i Torsås har ett antal OBLIGATORISKA TRÄFFAR PÅ SKOLAN  - det är alltså inte "heldistans".

    Det finns givetvis ett litet antal elever som läser "på distans" - ofta pga sjukdomar som förhindrar dem från att kunna komma till skolan, ex. kan det vara någon som är smittbärare /TBC-bärare/ och riskerar andra elevers liv om hen kommer till skolan... i ett sådant fall skulle "hemkommunen" vara tvungen att ordna någon form av distans-undervisning; det är då antingen genom att köpa kurser hos Hermods-distans eller på annat sätt - via en kommunal gymnasieskola.

    Att en fristående gymnasieskola "går med" på att bevilja dig läsa på distans, tror jag tyvärr inte på. Skola måste inte göra det. Det är besvärligt och dyrt för skolan. Det finns också risk att ett antal andra elever kommer i så fall också med samma eller med andra önskemål om anpassningar; och om du får - då måste också några andra få läsa på heldistans, halvdistans eller genom olika anpassningar på oika sätt. Jag önskar att det vore möjligt! Det skulle i så fall bli jättebra, men tyvärr så är det inte så idag.

    Be dina vårdnadshavare prata med rektor. Visa helst upp psykologutlåtande om att rekommendationen för dig är att du läser på distans och vi hoppas och håller tummarna hårt!
    Men, som sagt, jag tror rektor på din skola kommer att svara att det ej finns möjlighet att ordna distans för dig på din nuvarande skola.

    Ännu ett alternativ är du funderar på att söka till folkhögskolorna... det kan på en folkhögskola finnas Allmänna linjer på distans.
    Jag förstår att det är inte ett sådant svar du vill ha, men jag kan tyvärr inte ge ett annat svar. :(

    ANNA