A

    Hej! Jag går sista året på ett estetisktprogram och vill plugga vidare till läkare i Polen. Min tanke är att gå ett naturvetenskapligt basår (Matematik 3&4, fysik 1&2, kemi 1&2 och biologi 1&2). Min fråga är om det är möjligt att studera till läkare i Polen om man bara har gått ett basår eller behöver jag istället gå på vuxenutbildningen (komvux)?

    Tacksam för mer information!

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Jag tror inte det är någon skillnad för behörighet för studier till läkare i Polen, om du läser naturvetenskapliga kurser på komvux eller på basår på högskolenivå, men fråga gärna på det universitetet dit du kommer att söka.

    • : Tack för svar! Jag frågade ett universitet från Polen under Saco-mässan och de svarade att det behövs betyg och att det basår inte funkar men när jag gick fram till Studera.nu så berättade de att jag kan skaffa någon form av behörighetscerfikat om jag går basår. Har du möjligtvis mer information kring detta cerfikat eller hur jag kan ta mig tillväga? Finns det möjlighet att få ett betyg efter ett basår som man kan skicka till universitetet?
    • Anna : Sök både till Komvux och till basåret på högskolenivå. Du vet ju inte var du kommer in. Om du kommer in både på Komvux och på högskolenivå, kan du då innan du tackar jag till studieplatsen be om svar från personal på högkola/universitet där basåret ges - ang. vilket sort Intyg de kan ge dig efter basåret. Saken är den att ännu är det inte klart på vilka högskolor/universitet som basåret ska ges från hösten 2019.
    • Anna : Jag har nu även skrivit ett nytt svar.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    basår på högskolenivå i Sverige hör till de så kallade "för-utbildningar" (inte riktiga högskoleutbildningar, utan förberedande - det är i princip gymnasiala kurser som man läser på högskola eller universitet). Det är inte obligatoriskt för lärosätena att erbjuda basår. Varje lärosäte kan också bestämma vilken behörighet som krävs (vissa kräver godkänt betyg i matte 3 för att bli behörig till basåret; andra nöjer sig med matte 2).
    Utbildningsutbud (vilka utbildningar på högskolenivå som kommer erbjudas från ht-19) fastställs till mitten av mars 2019. Innan dess kan man inte vara säker på vilka lärosäten som kommer erbjuda natur.vet.basår från ht-19.
    Sedan vet ju ingen om du kommer in, när du har sökt.
    Eftersom det är "förutbildningar" och inte "rena gymnasiala kurser" eller högskolekurser, är det en svår fråga om "betyg"***. Olika lärosäten kan ge dig olika svar på den frågan; det finns inte ngt. svar att ge som skulle gälla för alla de olika högskolor och universitet, utan de kan göra olika.
    Tanken med förutbildningar /basår/ är egentligen att man ska bli behörig till utbildningar på SAMMA LÄROSÄTE där man läser basår; det är därför basår erbjuds. Lärosätena är inte så "roade" när folk går basår hos dem och sedan gör någonting annat, än att söka till just samma lärosäte. Pga att många ej sökte till samma lärosäte efter basåret, har några lärosäten slutat erbuda basår.
    Jag tror dock inte att ett lärosäte kan neka dig plats på basåret om du "erkänner" att du har andra planer än att söka till samma lärosäte, efter basåret. Men jag kan inte lova dig att du lätt och smidigt får de "betyg" (intyg) som du behöver för att bekräfta behörighet inför läkarstudier i utlandet.
    Däri mitt råd att du även söker till komvux (i den kommunen där du är folkbokförd) och även till några olika folkhögskolor.
    På komvux får man gymnasiala betyg.
    Folkhögskolorna skriver Omdöme om behörighet.
    Jag tror inte det finns ngt. "skrivet" specifikt om vilka "betyg/intyg" som förutbildning skulle vara skyldig att ge dig som gäller som bekräftelse på din behörighet när du söker till universitet utanför Sverige.

    *** Hänvisning: antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/Basar står det "betygen" du får på basåret på högskolenivå påverkar inte... Antagning.se väljer att skriva "betyg"***... men vad för "dokument" som man kan få i handen - kan bero på vilket lärosäte man har gått. Mitt råd är att vända sig i första hand till just det lärosäte där du planerar gå basåret.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    ANNA