Izabelle

    Hej! Jag är 16 år och går just nu i pre-IB här i Sverige, jag undrar däremot om det är möjligt att åka utomlands i ett år eller halvår och studera i år 2? Vilka länder kan man välja mellan, och hur mycket kostar det ungefär? När behöver man senast ansöka för det?

    • Julia : Fråga gärna på din skola om din skola har ngt. utbytesprogram med en annan iB-skola i ett annat land.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Izabelle,
    Var du bor fram tills du fyller 18 år - är det dina vårdnadshavare som bestämmer.
    Det är dina vårdnadshavare som också har försörjningsansvar för dig.
    Prata med dina vårdnadshavare (oftast är det föräldrar som är vårdnadshavare).
    Om dina vårdnadshavare tycker det är OK att du går i skola i ett annat land, har de också ansvar att få fram var du kan läsa och hur det ska betalas för.
    Om dina vårdnadshavare inte tycker det är OK att du bor någonannanstans än där du bor nu, så går det inte... och det är då först när du fyller 18 år som du själv får bestämma (om du då har råd att ordna boende och skolgång i ett annat land).
    Helt gratis kan det tyvärr inte bli att gå i skola i ett annat land; och om du t.ex ej har någon egen inkomst, då går det tyvärr inte... då någon måste ju betala.
    ***
    Som sagt, börja prata med dina vårdnadshavare; om de tycker det skulle vara OK för dig att gå i skola i ett annat land, boka tid hos SYV på din egen skola; då går ju på IB-programmet och då hör din skola till IBO-organisationen som har skolorna i många olika länder.

    Hänvisning/lästips:
    gymnasieguiden.se/informeras/plugga-ett-ar-i-europa
    gymnasieguiden.se/informeras/sprakresor-utomlands
    csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/gymnasiestudier-utanfor-sverige
    ibo.org/programmes/find-an-ib-school
    gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IB

    Studie- och yrkesvägledare