Emilia
    Hej! Jag läser andra året på naturvetenskapliga programmet och valde i ettan att läsa två moderna språk (Franska 3 och Tyska 1). Jag hade inte så bra koll på vilka kurser jag var tvungen att läsa eller inte utan trodde att jag var tvungen att fortsätta med mitt moderna språk från grundskolan, även att jag också valde till Tyska 1.
    Jag är inte speciellt duktig i franska, och fick inte något högt betyg heller, vilket drar ner mitt meritvärde markant. Däremot har jag ju läst Tyska 1, vilket gick betydligt bättre.
    Jag har försökt ta reda på så mycket som möjligt angående detta och som jag förstår det finns det inget sätt att "gömma" mitt betyg i Franska 3, genom att lägga kursen (som ju är avslutad) som utökad eller dylikt. Min fråga är då i stället om det går att "ta bort" kursen, så den försvinner helt från min studieplan. Jag vet att det skulle innebära att jag förlorar en språklig merit på mitt CV, men mitt meritvärde dras ner så pass mycket av detta att jag anser det värt det.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emilia!

    Har du fått F betyg i Franska 3?

    Om du fick E betyg i Franska 3 då kommer det betyget ändå att höja ditt meritvärde för att...

    vi tar ett exempel: t.ex om du får A betyg i alla kurser men bara E betyg i Franska 3.

    A betyg i aIIa kurser ger dig 20.0 i jämförelsetal. E betyg i Franska 3 sänker ditt jämförelsetal till ca 19.6 men genom att godkänt betyg i Franska 3 (moderna språk 3) ger 0.5 i merit - bIir den totaIa höjningen ca 0.1, dvs du utan E betyg i Franska 3 skulle haft 20.0 i meritvärde och med E betyg i Franska 3 kommer att ha 20.1 - det blir, om än liten, men ändå höjning. Därför förstår inte jag varför du önskar ta bort en kurs som kommer att ge dig höjning i ditt meritvärde?

    Jag förstår din fråga om du fick F betyg i Franska 3, men inte annars.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Hej igen! Jag fick inte F, men jag planerar att läsa tyska 3 nästa år, vilket ju ger mig 0,5 i merit om jag nu tar bort Franska 3. Jag är duktig i skolan för övrigt, och är därför väldigt säker på att jag skulle kunna "ta igen" mina 100 poäng från Franska 3 genom att läsa någon annan kurs och då få ett mycket högre betyg i den. Saken är att jag behöver mycket höga poäng för att kunna ta mig in där jag vill efter gymnasiet, varpå jag därför önskar ta bort min lästa kurs.
    • Anna : Enligt reglerna får man inte "ta bort" ett betyg, utan alla betygsatta kurser bör finnas med i det dokumentet du får när du slutar på gymnasiet. Prata med SYV på din skola. Rektor kan kanske göra undantag, men enligt reglerna så får man inte "ta bort" ett betygsatt kurs från examensbeviset, tyvärr. :(