Cecilia
    Hej!

    Jag har fått ett slutbetyg efter studier på komvux och undrar om jag, trots att jag inte har några underkända betyg, fortfarande kan ta en kurs på komvux under sommaren? Kan jag t.ex. läsa en kurs för att få meritpoäng?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Cecilia,

    att man fick ett Slutbetyg på komvux betyder inte att man inte får läsa fler kurser. Dock är det komvux som själv fördelar sina resurser (sin budget).

    Jag tycker definitivt att du bör göra Ansökan. Och jag hoppas du får plats på kursen/kurser.

    Komvux prioriterar i första hand personer utan grundskolekompetens; i andra hand personer som har oavslutade gymnasiestudier och i tredje hand sökande som redan har avslutade gymnasiestudier men som inte är behöriga till "sina" eftergymnasiala utbildningar.

    Du blir med det prioriterad i fjärde hand. Men du kan få plats om komvux resurser räcker. Vi får hoppas på det.

    Vänligen

    Julia SYV