Alma

    Hej! Jag går det tredje året på gymnasiet och skulle gärna vilja komma in på juristutbildningen, dock är jag inte säker på om jag kommer in eller ej. Jag undrar om jag skulle kunna ta enskilda kurser på universitetet och då "bygga upp mitt eget program" dvs. att det motsvarar en juristutbildning (juristexamen)? Jag undrar också, hur kan jag se om jag kommer in på dessa enskilda kurser (dvs. att jag har poängen till att komma in till de kurserna eller ej)? Och kan man göra så eller inte? Med Vänliga Hälsningar

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alma,

    tyvärr är det så att som det är idag, så är det endast juristprogrammet som ger möjlighet att i Sverige ta juristexamen. Det går alltså inte bygga upp en egen utbidning av fristående kurser; i alla fall inte om man vill ta ut juristexamen.
    Men andra möjligheter kan eventuellt ändå finnas - exempelvis finns det Kandidatprogrammet i Affärsjuridik på LiU, Linköpings universitet. Man kan på det programmet ta ut kandidatexamen i Affärsjuridik. Efter det programmet kommer förhoppningsvis finnas möjlighet att fortsätta läsa på master i affärsjuridik och bli då Affärsjurist >>.
    Annars så kan du söka fristående kurser i juridik och försöka ta ut kandidatexamen, inom vilken juridiska kurser ingår. Dock får man inte juristexamen "den vägen".

    Ett annat alternativ - se vilka program inom rättsvetenskap som kommer att erbjudas - se ex på en planerad, från hösten 2019, utbildning: oru.se/utbildning/program/rattsvetenskapliga-programmet-med-internationell-inriktning. Genom den utbildningen blir man Internationell rättsvetare >>.

    Ännu en möjlighet är att kika på vad som kan finnas inom yrkeshögskola; utbilndingar till Paralegal >> och till IP-paralegal >>är yrkeshögskoleutbildningar.

    Hej igen,
    du i din kommentar frågar om du gynnas av att läsa enskilda kurser och om du ska kunna arbeta som jurist om du läser fristående kurser.
    Utan examen från juristprogrammet går det i Sverige inte att bli åklagare, domare eller advokat, men man kan - om man exempelvis tar kandidatexamen som inkluderar en del juridiska kurser - få jobba som konsumentvägledare, som lärare i juridiska kurser på gymnasiet eller som civilutredare hos polisen eller som utredare på en myndighet (bara för att ta några exempel).

    • : Hej igen och tack för ditt svar!
    • : Jag undrar dock vad det vanliga juristprogrammet och affärsjuridiken har för skillnad? Affärsjuridiken är ju mindre så varför är det bra att välja det, dvs. vad har det för möjligheter i både arbetsmarknaden men som en utbildning i sig?
    • :

      Samt, om jag då tar enskilda kurser, kommer jag att gynnas av det? Kan jag arbeta som jurist eller liknande eller är det bara kurser jag läser "bara för att" (om du förstår vad jag menar)?

    • Anna :

      Vissa jobb som advokat, åklagare eller domare kräver att man har juristexamen. Andra jobb kan man få med andra utbildningar. Läser man Affärsjuridik, kan man bli Affärsjurist; var god läs om yrket Affärsjurist på framtid.se/yrke/affarsjurist

    • Anna : Jag har nu även utökat mitt tidigare svar - var god se ovan.
    Läs alla kommentarer