zahra
    Hej!

    Det är så att jag inte varit mycket i skolan och sedan 2016-2017 har jag ca 60 procent närvaro i skolan. Men sen början från 2017 till nu har jag bara 50% närvaro. Jag har varit mycket hos läkaren och opererats men det har varit annat också. Mina betyg är ganska höga, så kan frånvaro göra att man inte får ta examen trots att man klarat av alla ämnen på god nivå?

    Mvh Zahra

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Zahra,

    jag beklagar att du pga sjukdom behövde opereras och var tvungen att missa en del av undervisningen.

    Som svar på din fråga
    - om du får godkända betyg i kurser och med det uppnår kraven för gymnasieexamen >>, då får du ut ditt Examensbevis.

    Om du däremot inte får godkända betyg i den omfattningen som räcker för att uppnå kraven för gymnasieexamen, kommer du att få Studiebevis.
    Studiebevis ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier. Det kan kompletteras mot Examensbevis på komvux.

    Om huruvida din höga frånvaro påverkar möjlighet för dig att få godkända betyg i kurser, kan inte vi här på Fråga SYV svara. Det borde egentligen vara KUNSKAPER som ligger till grund för betygen, inte närvaro/frånvaro, men om eleven inte deltog i proven och med det inte kunde påvisa sina kunskaper, har inte läraren underlag för att sätta betyg över huvudet taget. i så fall kan eleven få "---" i stället för betyg.

    Hälsningar

    Daniel