Karin
    Hej SYV!

    Jag går i trean i gymnasiet och jag fick F i spanska steg 3. Jag hade kunskapskraven i läs och hör, var på gränsen gällande muntligt och underkänt i skriv. Min lärare har sagt att jag kan försöka ta igen skrivmomentet på ungefär två och en halv vecka, vilket jag anser är för lite tid för mig då jag inte kan arbeta i den takten samt att jag har massa annat i skolan som jag måste lägga mitt fokus på och se till så att mina betyg blir höga på dem.

    Min fråga är nu till dig, finns det något sett jag kan ta igen det efter studenten? Tänkte ta ett sabbatsår och jobba så att plugga på en kurs kommer inte vara ett problem då? Om det isåfall går att ta igen kursen efter studenten, skulle du säga att det är ett bra alternativ för mig? Kommer min studentexamen påverkas? Kommer det kosta något? Är det vanligt att folk tar igen kurser efter stuenten så att det inte ska bli stressigt?

    Tack för din tid!
    • Julia : Jag tänker på möjlighet till Förlängning av studietiden. Det är ett Undantag. Särskilda anledningar måste finnas för att rektor skulle kunna fatta beslut om förlängd studietid... men vill ändå nämna det. Du kan i alla fall prata med ex. din klasslärare/mentor eller med SYV på skolan om det... om du är intresserad av att få läsa på din gymnasieskola även under nästa år. Det är inte vanligt att få förlängd studietid, men förekommer. Fördelen för dig blir att du får med ditt Examensbevis prövas i BI, direktgruppen, då du inte kompletterar på komvux; ännu en fördel är att på gymnasieskolan kommer du läsa det du behöver läsa men på komvux Söker du kurser och Kanske blir antagen... finns ingen garanti på att bli antagen på komvux.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Karin,
    om du får Examensbevis med F i en kurs, kan du söka läsa den kursen på komvux. Får du sedan godkänt betyg eller förhoppningsvis högre än E - du kan få ett högt betyg, t.ex B eller t o m A... då ändras inget i självaste dokumentet EXAMENSBEVIS, men när du söker till eftergymnasiala utbildningar skickar du både Examensevis OCH ett separat betyg och då räknas inte F utan det högre betyget in i ditt jämförelsetal/meritvärde, men du prövas med det högre meritvärde i BII, kompletteringsgruppen /samtidigt som du kan prövas, vid ansökan till en högskoleutbildning, även i BI, direktgruppen, samtidigt - men då med det lägre - ursprungliga - jämförelsetal/meritvärde). Det brukar vara högre antagningsgräns i BII-urvalet.
    *****
    Om du får Studiebevis - kan du på komvux göra planering mot Examensbevis. I examensbevis från komvux behöver inte moderna språk ingå. du kan läsa en annan kurs på komvux och ta ut examensbevis utan betyg i moderna språk Eller om du vill ha moderna språk i ditt exambevis från komvux, läser du då den kursen eller gör prövning i den...  Med examensbevis från Komvux (där majoritet av kurser är från gymnasiet) prövas du endast i BII, kompletteringsgruppen vid ansökan till högskola/universitet.
    Länktips - gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen.